Laten we het eens over de kleur rood hebben: kleuren hebben meer invloed op de mens dan dat hij bewust in de gaten heeft. De kleur rood trekt heel snel de aandacht en wordt dan ook met veel, zowel positief als negatief, geassocieerd. Als eerste wordt de kleur geassocieerd met gevaar. Dit is weer terug te zien in het dagelijkse leven, denk maar aan signalen als stopborden, stoplichten, afzetlint etc. Verder wordt de kleur rood geassocieerd met liefde/seks. Als je een kleur moet geven voor een hartje, welke kleur geef je dan? Denk verder aan dingen als “the Red Light Discrict”, rode lippenstift, rode rozen etc.

Onderzoek

De aantrekkelijkheid van de kleur rood is onderzocht: vrouwen die rood dragen worden daadwerkelijk als aantrekkelijker beschouwd. In een onderzoek lieten ze verschillende mannen foto’s van vrouwen beoordelen. Ze kregen foto’s te zien van vrouwen met verschillende kleuren kleding aan. Vrouwen die de kleur rood droegen werden beduidend aantrekkelijker gevonden, zelfs als de mannen dezelfde vrouw in een andere kleur zagen

Evolutionaire verklaring?

De kleur rood is door de evolutie heen gekoppeld aan een seksueel signaal.  Dit zie je ook bij veel andere dieren zoals apen, vele soorten gaan tijdens de vruchtbare periode trots rond paraderen met hun rood gekleurde geslachtsdelen. Nu zullen de vrouwen van de mens dit niet zo snel doen, hierbij komt de kleur rood tijdens de vruchtbare periode meer naar voren door bijvoorbeeld blozen en een roder gekleurde huid. Verder ligt de kleur rood ligt aan het einde van het lichtspectrum en is dus door de mens als beste te zien. Rood valt dus gewoonweg het meeste op, en wat kan je nou het beste doen om een partner te vinden? Juist, opvallen.

Betreft de associatie met gevaar, veel dingen in de natuur die met gevaar geassocieerd moeten worden zijn roodkleurig. Zo heeft bijvoorbeeld  bloed een rode kleur. Bloed wordt door dieren en mensen instinctief geassocieerd met gevaar. Dit is weer terug te zien in het functioneren van de mens: in een onderzoek aangetoond dat mensen slechter gaan presteren als de kleur rood om zich heen hebben, dit omdat door die kleur vermijdingsgedrag wordt geactiveerd.

Rood vermijden of opzoeken?

Als je je als vrouw zijnde in een rode jurk steekt, is het natuurlijk niet de bedoeling dat iedereen gillend wegrent. Nu komt die associatie met gevaar ook wel weer een beetje terug bij mensen die rood dragen, deze worden namelijk niet alleen als aantrekkelijker beschouwd, maar ook als agressiever en onaardiger. Nu heeft de situatie natuurlijk een grote invloed over het feit of dat je de kleur met negatieve of positieve dingen gaat associëren: dus draag rood, lief lachen, dan komt alles goed!

 

Bronvermelding:

Elliot, Andrew J.; Niesta, Daniela (2008). Romantic red: Red enhances men’s attraction to women. Journal of Personality and Social Psychology, 95(5), 1150-1164.

Mehta, R., & Zhu, R. (2009). Blue or red? Exploring the effect of color on cognitive task performances. Science, 323, 1226-1229

Geschreven door Suzanne Dirne

Suzanne is een zesdejaars student aan de Universiteit van Tilburg. Onlangs heeft ze haar Bachelor Psychologie afgerond en volgt nu een Master Bedrijfscommunicatie en Digitale Media. Daarnaast houdt ze zich bezig met zaken waarin ze haar creativiteit kwijt kan zoals schilderen, grafisch ontwerp en het geven van workshops. Kijk voor haar portfolio op: www.suzannedirne.nl

1 comment

  1. Hoi Suzanne,

    Volgens mij kunnen de verschillende betekenissen van de kleur rood die jij in dit artikel onderkent worden samengevat in het volgende woord: activatie.
    Men gebruikt de kleur rood als “stop”/ teken van gevaar, omdat het direct activeert. Het trekt je aandacht en het lichaam is direct automatisch geactiveerd tot het nemen van actie.
    Ook het feit dat de kleur rood in verband wordt gebracht met seks in dus niet vreemd. Het zien van de kleur rood activeert, de seksuele activatie wordt wederom automatisch geïnitieerd.
    Dit is ook de reden waarom in situaties waarin men wil stimuleren tot actie de kleur rood wordt gebruikt in ruimtes. Kijk bijvoorbeeld eens naar het veelvuldig gebruik van de kleur rood in ruimtes als casino’s. Men krijgt niet meer de neiging af te wachten en mee te kijken met een spel, maar krijgt onbewust de prikkel te participeren, actie te ondernemen. Ook in de commercie wordt hier veel gebruik van gemaakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *