Mensen die merkkleding dragen met een duur en herkenbaar label, behalen meer succes. Zo krijgen mensen bij een sollicitatieproces meer loon toegewezen, en halen mensen met dure merkkleding tijdens een collecte meer geld op!

Conspicuous consumption

Wat hieraan ten grondslag ligt wordt in de psychologie en marketing ook wel ‘conspicuous consumption’ genoemd (Veblen, 1899): het consumeren van dure producten om een signaal van rijkdom af te geven. Mensen consumeren in dat geval om te laten zien dat zij veel geld kunnen uitgeven. Dit kan zijn via een dure auto, of een grote villa, maar dus ook via kleding met een duur labeltje. Het signaal dat mensen met hun dure merken afgeven zorgt er vervolgens voor dat er onbewust een gevoel van status opgeroepen wordt bij anderen. Mensen die als hoger in status worden gezien krijgen vervolgens meer geld toegewezen, zo is bewezen in onderzoek uitgevoerd door Tilburg University.

Onderzoeksresultaten

Wat dit onderzoek van Rob Nelissen en Marijn Meijers bewijst is dat het kopen van dure merken dus ook daadwerkelijk voordelen oplevert in sociale interacties. Een goede investering dus! Uiteraard is dit proces geheel onbewust.

Interessant is dan ook om verder te onderzoeken of dit proces ook voorkomt bij andere merkproducten. Wellicht dat mensen met een Macbook meer voor een workshop betaald krijgen dan mensen met een simpele laptop?

Afstudeerscriptie in het nieuws

Dat was even opkijken, ineens zag ik vorige maand de uitkomsten van mijn Masterscriptie voor Economische Psychologie overal op radio en tv voorbij komen. Uiteraard dat ik dit onderzoek dus met de lezers van Psyblog (jullie) wil delen. Helaas is het voor mij te gevaarlijk een merkshirt naar een sollicitatie te dragen, de kans dat er naar mijn scriptie gevraagd wordt is te groot… maar, wie weet kan ik aan komen rijden in een Porsche.

Bronvermelding: Trigg, B.A., (2001). Veblen, Bourdieu and Conspicuous Consumption. Journal of Economic Issues, 2001, 35-1.
Lees meer over dit onderzoek!

Geschreven door Inge van der Heijden

Inge is naast energiek en nieuwsgierig ook afgestudeerd Economisch Psychologe. Ze is altijd bezig met innovatie en ondernemerschap, en erg geïnteresseerd in keuzegedrag, beslissingsprocessen en persoonlijke ontwikkeling. Waarom gaan mensen voor optie A, en niet voor optie B... en waarom blijven ze ondertussen toch twijfelen over optie C? Dit zijn dan ook de belangrijke onderwerpen waarover ze zal schrijven.

1 comment

  1. Hee Inge!

    Wat een interessant artikel en ook scriptieonderzoek. Volgens jullie onderzoek krijgen mensen die merkkleding dragen meer status en meer geld toegewezen. Hebben jullie ook bekeken of iemand die merkkleding draagt bijvoorbeeld geloofwaardiger of overtuigender wordt bevonden?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *