Donderdag 8 maart vond het symposium ‘Macht van de Massa‘ plaats, georganiseerd door Studievereniging Complex te Tilburg.

Drie sprekers zijn deze dag aan het woord geweest om een bijdrage te leveren aan dit onderwerp. Herman Konings, een Belgische veranderingspsycholoog en trendwatcher beet het spits af en bracht iedereen in ongeveer drie kwartier weer helemaal up to date over alle snufjes waar vandaag de dag aan gesleuteld wordt. Zo zullen we in de toekomst ons eten kunnen printen en bekijken we de wereld door onze doorzichtige tablet die ons overal bij zal gaan helpen. Jaap van Ginneken was de tweede spreker van dit symposium en hij gaf de zaal een kleine opfris lezing over sociale psychologie. Als massapsycholoog gaf hij een inzicht in groepsgedrag en dus eigenlijk het massagedrag. Massoud Djabani sloot het symposium met een lezing over sektes, wat erg indrukwekkend was.

Evolutionaire basis

Mensen zijn van nature in een massa, of in een groep althans. We zijn sociale wezens die beter functioneren met mensen om ons heen dan alleen. Dit heeft een evolutionaire basis, aangezien we vroeger, toen we nog jagers en verzamelaars waren, in een groep beter konden overleven dan alleen.  De massa is naast de verhoogde overlevingskans van vroeger ook een manier om je anonimiteit te behouden. Hoe meer mensen zich in een groep bevinden, hoe anoniemer je haast kunt handelen. Je handelt dan als het ware uit naam van de groep en niet meer vanuit jezelf.

Flashmobs



Hoe groter de massa, hoe groter de macht. Flashmobs zijn een goed voorbeeld. Mensen komen op een plek bijeen en doen samen iets hetzelfde, bijvoorbeeld een dans, of ze zingen een lied, of zetten allemaal 5 minuten een paraplu op. Het doel hiervan verschilt; soms wil een groep aandacht vragen voor een bepaald fenomeen maar vaak is het gewoon voor de lol. Wat in ieder geval hetzelfde is is dat een grote groep meer indruk maakt dan wanneer iemand dit alléén onderneemt. Iemand die in zijn uppie op Utrecht Centraal een uitermate gekke dans aan het opvoeren is, zal kort je aandacht trekken. Je denkt “Wat een mafkees”, je stapt in de trein en hij is alweer uit je gedachten verdwenen. Als een hele groep dezelfde gekke dans opvoert, maakt het veel meer indruk: je bent overdonderd en je vraagt je af waarom deze mensen dit doen. Hoe hebben ze dit georganiseerd? Had jij ook mee kunnen doen? Wat heb je gemist? En waarschijnlijk zal je deze gebeurtenissen aan andere mensen vertellen. Massa heeft dus macht, en dat is niet alleen bij flashmobs zo. Je kunt ook denken aan voetbalsupporters, mensen die in opstand komen, of mensen op Facebook. Overal komt dit fenomeen voor, waarbij Social Media tegenwoordig een belangrijke rol bij speelt.

Massa is macht!

Massa is macht, daar is geen ontkomen aan. Dus als je een doel voor ogen hebt, zorg dan dat je in ieder geval veel mensen om je heen hebt om dit doel te bereiken, want zoals ze vroeger ook al wisten: samen staan we sterk!

Geschreven door Loes Janssen

Loes heeft haar Bachelor diploma behaald aan Tilburg University in de track Psychologie en Maatschappij. Momenteel volgt zij de master Persuasive Communication aan de Universiteit van Amsterdam. Ze is vooral geïnteresseerd in de psychologie binnen reclames, communicatie, branding en advertisement. Afgelopen half jaar heeft ze gestudeerd in Melbourne en gereisd door Australië, Nieuw-Zeeland en Taiwan.

2 comments

  1. Hey Loes, leuk artikel! Ben wel benieuwd wat er nog meer over sektes vertelt is; wellicht is dat een leuk vervolgartikel?

    Ik vind zelf het volgende filmpje altijd erg inspirerend als het over ‘massa’ gaat. Vooral hoe de eerste volger de ‘lone nut’ verandert in een leider;

  2. Wat ik zelf heel grappig vond, is dat je blijkbaar heerlijke whisky kunt maken van urine van diabetes type 1 patiënten. Wie weet verdien ik in de toekomst wel een fortuin met het verkopen van mijn plas.. 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *