9 juni is het zo ver. Dan zullen we spelen tegen onze eerste concurrent Denemarken. Op 13 juni hakken we vervolgens onze aardsrivaal Duitsland in de pan en op 17 juni knallen we nog een keer tegen Portugal. De eerste ronde moet voor ons een eitje zijn gezien het afgelopen WK, waar we zelfs voetbal-land-van-de-wereld Brazilië konden verslaan.

Voetbal en psychologie liggen dichter bij elkaar dan je in eerste instantie misschien zou denken. Iedereen heeft wel een bepaalde voorkeur voor een van onze grote voetbalverenigingen. Ik hoef je in ieder geval niet te vertellen dat je waarschijnlijk wel voor Ajax bent als je uit Amsterdam komt en dat je PSV het meest ziet zitten als je met de zachte G praat. Ieder heeft zijn eigen voorkeur en natuurlijk is je eigen favoriet gewoon de beste. De tegenstander is altijd een knuppel en de scheids was natuurlijk hartstikke partijdig toen de tegenstander een penalty kreeg toegedeeld… Ja, tijdens de landelijke competitie kunnen de spanningen hoog oplopen tussen de supporters.

Saamhorigheid

Maar dan, eens in de twee jaar, gebeurt er iets geks. Naast uiterste liefde voor de eigen club wordt er ruimte gemaakt voor een broederlijk en saamhorig voetbalgevoel, opgeroepen door het WK of EK. Sámen, moedigen we ‘ons’ Oranje aan in de hoop met het hele land de overwinning van die begeerlijke titel te kunnen vieren. Ajax, Feyenoord, PSV, AZ, als we samen in de kroeg of op het Museumplein naar ons Oranje kijken maakt het even niets meer uit wie nou ook al weer voor welke club is. Als je bier gaat halen, haal je gewoon voor iedereen!

Even ter herinnering: een paar van onze spelers en de nationale club waar ze vandaan komen..

  • Robben –  PSV
  • Huntelaar – Ajax
  • Kuyt – Feyenoord
  • Sneijder – Ajax
  • Afellay – PSV
  • Van Persie – Feyenoord
  • Stekelenburg – Ajax
  • Mathijsen – AZ
  • Van de Wiel – Ajax
  • Heitinga – Ajax

Bask in Reflected Glory

Samen trekken we er massaal op uit om te kijken hoe óns Oranje het doet. En we zijn blij als we het goed doen met het EK. BIRG’en noemen psychologen dit: Bask in Reflected Glory. Je vergelijkt jezelf met mensen die het goed doen en profiteert als het ware van hun kwaliteiten. Het succes van iemand anders doet jou je goed laten voelen over jezelf. Dat is ook meteen het doel van BIRG’en. Wij willen graag onszelf als positief zien en als je jezelf associeert met een succesvolle andere geeft dat je zelfvertrouwen. Een andere theorie die hierbij aansluit is de Social Identity Theory. Deze zegt dat je meer zelfvertrouwen krijgt als je jezelf kunt identificeren met een bepaalde groep en dat je meer zelfvertrouwen (en dus een positiever zelfbeeld) krijgt wanneer je bij een groep hoort. Dit is dan ook meteen een verklaring waarom we met zijn allen massaal oranje rommel aantrekken als de grote dag aanbreekt. Het geeft ons een gevoel van saamhorigheid wat ons zelfvertrouwen een opkikker geeft.

Maar goed, psychologisch verklaard of niet, hopelijk houdt Spanje het winnen even voor gezien, want het zou toch wel mooi zijn als WIJ het 1 juli gewoon wél flikken!

Geschreven door Loes Janssen

Loes heeft haar Bachelor diploma behaald aan Tilburg University in de track Psychologie en Maatschappij. Momenteel volgt zij de master Persuasive Communication aan de Universiteit van Amsterdam. Ze is vooral geïnteresseerd in de psychologie binnen reclames, communicatie, branding en advertisement. Afgelopen half jaar heeft ze gestudeerd in Melbourne en gereisd door Australië, Nieuw-Zeeland en Taiwan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *