Januari is de lange kater na het eten en feesten in december. De kilo’s moeten er weer af, het weer is belabberd, het geld is op en de goede voornemens zijn alweer in het water gevallen. Somber constateren mensen dat de lente nog lang op zich laat wachten. Wat kan iemand doen die zich wil bevrijden van deze somberheid? Fonds Psychische Gezondheid geeft je drie positieve adviezen:

1.       Maak een plezier lijstje
2.       Zorg voor een goede organisatie
3.       Wees aardig

Advies 1: Maak een plezier lijstje

‘Dieren zijn gelukkig zolang ze gezond zijn en genoeg te eten hebben. Mensen zouden dat eigenlijk ook moeten zijn.’ Dit schreef de Britse filosoof Bertrand Russell (1872-1970). Het leven van alledag wijst echter uit dat het geluk zich niet zo gedraagt als zou moeten. Een van de belangrijkste adviezen is actief blijven. Mensen met depressies herstellen bijvoorbeeld sneller als ze druk zijn op hun werk. Gelukkige mensen doen niet alleen veel, maar ze gaan er ook in op en doen dingen die zij zinvol vinden.

Maak een lijstje en breid ‘m uit met haalbare doelen

De Amerikaanse psycholoog Michael Fordyce raadt je daarom aan een plezierlijstje te maken met alle activiteiten erop die je een prettig gevoel geven. De ervaring leert dat gelukkige mensen vaak binnen tien minuten met een lijst komen van 25 activiteiten, terwijl de meer neutraal gestemde personen soms niet verder komen dan vijf of zes bezigheden. Vooral voor deze laatste groep is werk aan de winkel. Zij zouden tijd moeten besteden om hun lijstje uit te breiden. Denk daarbij terug aan bezigheden die je vroeger plezier gaven en waar je niet meer aan toe komt of probeer nieuwe dingen uit. Vul het lijstje echter niet met dingen als diepzeeduiken in de Caribische zee, maar maak een lijst met haalbare dingen, zoals eten met vrienden, in de pauze wandelen in het park, of een boek lezen.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat je komt tot een lijst met minimaal twintig plezierige activiteiten, die de volgende kenmerken hebben: ze zijn specifiek (dus niet sporten, maar tennissen), ze zijn haalbaar, en de activiteiten maken nog geen onderdeel uit van je dagelijkse routine.

Geef prettige bezigheden een plek in je alledaagse leven

Het geeft niets als het niet lukt om vandaag al zo’n lange lijst te maken. Als het goed is, krijg je de komende dagen vanzelf meer inspiratie en ideeën.  Een deel van de ideeën zal daarbij niet toepasbaar zijn in je eigen leven, maar probeer er uit te pikken waar je wat aan hebt.

LEES OOK:
Voorwaarden voor een Goed Contact tussen Psychiater en Cliënt(e)

Als je uiteindelijk een plezierlijst hebt, dan heb je nog slechts de bouwstenen voor een prettiger leven. Probeer vervolgens de prettige bezigheden een plek te geven in je leven van alledag. Een vol leven is een goede remedie tegen somberheid.

Advies 2: Zorg voor een goede organisatie

Over gelukkige mensen worden geen boeken geschreven. Een van de reden is dat tevreden mensen een beetje saai zijn. Ze nemen in de regel beslissingen weloverwogen, zijn serieus, komen op tijd en hebben hun zaakjes behoorlijk voor elkaar. Ook kunnen ze meestal vertellen waar ze op de langere termijn naartoe willen. Een tegenslag is geen reden om bij de pakken neer te zitten, maar gewoon een obstakel dat uit de weg wordt geruimd.

Blijf actief leuke dingen proberen

Het advies is dit doelbewuste gedrag te kopiëren. De grote ‘maar’ daarbij is dat je moet weten wat je wilt. Een eerste aanwijzing kan komen van het werk dat je voor het eerste advies hebt gedaan. Blijf actief leuke dingen proberen, totdat je een duidelijker gevoel hebt van de richting waar je met je leven naartoe wilt. Indirect gaat het om de grote vragen van het leven: Wie ben je? en Wat wil je? Verwacht daarom niet dat de antwoorden gemakkelijk komen, maar reserveer er af en toe de tijd voor. Dat kun je op verschillende manieren doen:

  • Ga eens een paar uur wandelen met deze vraag in je achterhoofd en kijk wat voor aanwijzingen je vindt in je omgeving.
  • Het werkt ook goed om eens in de twee maanden een gesprek te voeren met iemand die je vertrouwt, en die je feedback kan geven over je eigen ideeën en de koers van je leven.
  • Een andere truc is na te denken over waar je spijt van zal hebben als je het over vijf jaar niet hebt gedaan.

De grote lijnen zullen alleen maar tot zijn recht komen als ze vertaald worden in kleine concrete stapjes. Neem deze tips ter harte:

  • Probeer je plannen systematischer aan te pakken. Begin met het maken van een lijstje van wat je wilt doen.
  • Nummer de activiteiten vervolgens op grond van hoeveel plezier of zin ze voor jou hebben.
  • Kies nu een belangrijke activiteit uit, hak die op in concrete stappen en denk nog een keer na over de eventuele negatieve gevolgen. Breng de activiteit nu in praktijk.
  • Als het moeilijk lukt om het vol te houden, zorg dan voor een maatje om hem samen uit te voeren of beloon jezelf.
  • Leer ook nee te zeggen als je leven te veel in beslag wordt genomen door de kleine dingen die er voor je gevoel niet toe doen.
  • Aan het werk dus. Een leven met minder somberheid is ook een lange reeks van klusjes die je weg wilt werken.
LEES OOK:
Het vreemde van diagnostische vragenlijsten

Advies 3: Wees aardig

Het derde advies is om veel onder mensen te komen. Zoek niet alleen veel contact, maar probeer dat een vanzelfsprekend onderdeel van je eigen persoonlijkheid te maken. Dit is zoals altijd weer gemakkelijker gezegd dan gedaan. Toch is het ook hier mogelijk om jezelf op weg te helpen met eenvoudige stappen. Zo zou je eens een dag bewust moeten proberen vaak en veel te glimlachen naar andere personen. Een glimlach is een universeel begrepen teken dat je open staat voor sociaal contact. Een tweede techniek die handig is voor meer verlegen mensen is om vriendelijk gedag te zeggen. Laat merken dat je de anderen ziet en zeg in de lift of in de kantine ook de mensen gedag die je nog niet kent. Het is een simpel trucje waarmee je een basis legt voor een onderlinge verstandhouding.

Maak een praatje met iemand die je (nog) niet kent

Glimlachen en gedag zeggen zijn slechts de openingen tot meer contact. Probeer daarom eens gedurende een maand lang een praatje te maken met iemand die je nog niet kent. Bedenk daarbij dan wel dat je zelf de show niet hoeft te stelen in het gesprek. De meeste mensen praten graag over zichzelf. Met enkele gerichte vragen, lukt het vaak al een gesprek op gang te houden. En als het gesprek een keer niet lukt of als je je ongemakkelijk voelt, wees dan zo lief voor jezelf dat je je het falen niet kwalijk neemt. Maak jezelf zeker niet wijs dat het te maken heeft met een vorm van minderwaardigheid.

Het ontwikkelen van een persoonlijkheid die graag contact zoekt, vergt veel oefening. Bedenk daarbij dat er een goede volgorde is als je jezelf wilt veranderen. Begin met anders te handelen, en kijk daarna wat daar de gevolgen van zijn.

Vallen de adviezen je zwaar? Troost je met de gedachte dat de dingen eenvoudiger worden als je een goed begin hebt. Als je dingen doet die je leuk en zinnig vindt, werkt dat zo bevredigend dat het minder inspanning kost om op koers te blijven.

 

Succes!

 

Fonds Psychische Gezondheid heeft vandaag hulpverleners klaar zitten om deze Blue Monday door te komen. Stel ze je vraag en krijg vandaag gelijk nog antwoord!

Geschreven door MIND

Een goede psychische gezondheid is niet vanzelfsprekend. Iedereen krijgt in zijn leven, zelf of in zijn directe omgeving, te maken met psychische problemen. MIND (voorheen Fonds Psychische Gezondheid) streeft naar een samenleving waarin mensen niet alleen lichamelijk, maar ook psychisch gezond zijn. Daarom wil MIND mensen uitzicht bieden op een beter leven door: - het bieden van actuele en betrouwbare informatie en advies - het financieren van onderzoek naar nieuwe en betere behandelmethoden en zorgprojecten - het bevorderen van openheid en begrip https://wijzijnmind.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *