De bedoeling van Facebook is dat er wederzijdse betrokkenheid ontstaat tussen onszelf en onze vrienden; dat we een goed beeld krijgen van waar ze mee bezig zijn, waar ze blij van worden of waar ze mee worstelen. Facebook is een medium dat ons in de gelegenheid stelt om onze vrienden te vertellen dat we ze hebben gemist toen ze op vakantie waren. Jammer alleen, dat uit onderzoek is gebleken dat door de vakantiefoto’s van vrienden scrollen een derde van de bezoekers van het bekende sociale netwerk minder gelukkig maakt. En daar blijft het niet bij volgens Hanna Krasnova* (verbonden aan Institute of Information Systems,Berlin’s Humboldt University).

De neiging om jezelf te vergelijken met anderen is heel menselijk. Vaak kom jij in die vergelijking niet als beste naar voren (‘het gras is altijd groener…’). Het idee dus dat jouw vriend of vriendin weer naar zo’n prachtig vakantie-oord is geweest of net die top-promotie heeft gekregen vind je wel fijn voor hem of haar; het is echter voor jezelf een soort reality-check dat jij datgene niet gedaan of gekregen hebt. En zoals gezegd, daar blijft het niet bij: gebrek aan aandacht blijkt ook van grote invloed op hoe jij je voelt na een Facebook-bezoek. Te weinig likes of comments op een bericht van jou doen je eenzamer en ongelukkiger voelen.

LEES OOK:
Fear of Missing Out: Wil jij ook overal bij zijn?

Of Facebook zich hier heel erg zorgen over moet maken is maar de vraag (wellicht kunnen ze beter op de beursgang letten) want wat te denken van opa en oma, die van hun kleinkinderen leren om met Facebook om te gaan om met elkaar in contact te kunnen blijven. En opa en oma kunnen de kleinkinderen (ons) vaak ook wat leren: vroeger hadden ze namelijk helemaal geen Facebook; wel vrienden.

* Krasnova, H., Wenninger, H., Widjaja, T., Buxmann, P. (2013) “Envy on Facebook: A Hidden Threat to Users’ Life Satisfaction?”, 11th International Conference on Wirtschaftsinformatik (WI), Leipzig, Germany.

Geschreven door Etienne Kreutzer

Etienne Kreutzer studeerde ‘Gedragsverandering’ en Bedrijfskunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen en is één van de oprichters van Plan to Behaviour, een onderzoeks- en adviesbureau gespecialiseerd in gedragsverandering op maat. Zijn rol is die van gedragswetenschapper en accountmanager. Hij is verantwoordelijk voor het geven van masterclasses en advies en het bewerkstelligen van campagnes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *