Vastgelopen en even je brein resetten? Gewoon even het taakbeheer van je centrale zenuwstelsel het ‘control+ alt+ heal’ commando geven en verder met de orde van de dag.

Vergezocht? Wellicht! Ondenkbaar? Neen! Je eigen bovenkamer als een harde schijf resetten komt vooralsnog alleen voor in science fiction scenario’s. Maar de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) staat al wel aan de vooravond van een andere revolutie. Namelijk: e-Health (spreek uit Ie Helt)!

Iets dat niet zo heel lang geleden ook voor onmogelijk werd gehouden, is anno nu realiteit:  Werken aan je (geestelijke) gezondheid via de digitale snelweg. Niet face-to-face op de bekende freudiaanse ligbank met een box tissues binnen handbereik, maar bit-to-bit: veilig vanachter je computerscherm. Denk bijvoorbeeld aan een videochat met je behandelaar. Of  in de trein via app of mail direct een nieuwe passage in je mobiele dagboek kunnen delen met je psycholoog. Het zou drempelverlagend werken, tijd- en kostenbesparend ook, maar wat is e-Health nu precies. En wat betekent het werkelijk op het gebied van efficiëntie en kwaliteitsverbetering van de huidige geestelijke gezondheidszorg?

Psyblog vraagt het aan de expert, manager Minddistrict Nederland, Marian van Helden.

De expert

Marian van Helden is psycholoog en sinds 2009 werkzaam bij Minddistrict, marktleider op het gebied van e-Healthoplossing in de GGZ. Als manager van Minddistrict Nederland is zij verantwoordelijk voor de implementatie van e-Health in de Nederlandse zorgsector.  

Wat is Minddistrict?

Minddistrict is zes jaar geleden opgericht door Mark Willems en faciliteert seamless zorg voor de cliënt, zijn omgeving en behandelaren. Deze zorg is erop gericht een duurzame gedragsverandering te ondersteunen. Binnen Minddistrict Nederland werken consultants, klantmanagers, trainers en servicemanager samen aan de implementatie van e-Health binnen de zorginstellingen in Nederland.

Seamless?

De juiste zorg overal en op ieder moment toegankelijk, zodat deze naadloos aansluit op jouw leven: dat is het idee achter seamless zorg. Deze zorg kenmerkt zich door middel van vele kleine stappen korte & laagdrempelige contacten met professionals en de inzet van slimme technologie. De contacten met de behandelaar zijn korter van duur, maar binnen ieder contactmoment kan meer diepgang bereikt worden. De zelfredzaamheid van de cliënt staat hierbij hoog in het vaandel. De aanloop naar dit interview (mailcontact) en het interview zelf (videochat) is een mooi voorbeeld van seamlessness!

Nut & Noodzaak?

Op het ogenblik vindt er een kanteling plaats binnen de gehele gezondheidszorg. De geestelijke gezondheidszorg verandert drastisch: huisartsen krijgen een grotere rol, er ligt meer nadruk op zelfmanagement en van het persoonlijke netwerk wordt grotere betrokkenheid gevraagd. Van de cliënten die momenteel gebruik maken de gespecialiseerde zorg zal een groot deel vanaf 2014 in de basis GGZ behandeld worden. Ook ontstaat er langzaam een verschuiving van verzekerde zorg naar private zorg/coaching. De gezondheidszorg staat dan ook onder druk. Er is behoefte aan een betere kwaliteit én aan kostenbesparing. Meer cliënten behandelen met minder budget maar met behoud van goede kwaliteit. En dit alles moet bij voorkeur worden bereikt met hetzelfde aantal zorgprofessionals! Deze kanteling in de zorg vergt een nieuwe creatieve manier van nadenken en handelen met betrekking tot zorgaanbieding. Door gebruik te maken van de technieken van nu, kunnen we de reguliere gezondheidszorg omvormen. E- Health faciliteert dit proces.

gamificationDefinitie e-Health?

E-Health is het gebruik van slimme (communicatie) technologie om mensen te helpen hun welzijn te verbeteren. Hierbij moet je denken aan zelfhulp en begeleide hulp via (mobiel) internet, maar ook het integreren van de mogelijkheden die gamification en het gebruik van sensory devices ons bieden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het laten registreren van je slaappatroon door een armband of je telefoon. Alle multimedia, mits voorzien van internet, zijn geschikt voor e-Health. Je kiest zelf via welk medium je werkt: in de trein een digitaal dagboek invullen of een mindfullness opdracht luisteren via je smartphone, ’s avonds een sessie uitwerken op de laptop of tablet, het kan allemaal. Het is dan ook de bedoeling dat je met e-Health eerder en makkelijker passende zorg kun vinden en hier vervolgens zelf de regie van in handen hebt. Dus: de cliënt wordt regisseur van zijn zorg én zijn dossier. Een vorm van ‘seamless-zorg’.

Hoe gaat dit in de praktijk?

Iedereen maakt in het leven wel eens iets mee,  waarbij psychische hulp of coaching een uitkomst kan bieden. De ernst en complexiteit van een probleem kan verschillen en alle situaties vragen om een eigen benadering met de juiste ondersteuning. Het is belangrijk dat wanneer je hulp nodig hebt, je alle middelen tot je beschikking hebt om de verandering te kunnen realiseren.

Op dit moment moet de zorgvrager zich nog online een weg zien te banen door een woud van zelfhulptools en communicatieplatformen. Dit kan heel onoverzichtelijk zijn. Daarom biedt Minddistrict  één centraal en toegankelijk  platform waarop diverse zorgprofessionals actief zijn. Vanaf deze plek in cyberspace kun je hen benaderen en ook je persoonlijke dossier raadplegen. Dit kun je als uitgangspunt gebruiken bij je zoektocht naar hulp op maat.

Voorbeelden toepassing?

  • Een huisarts kan cliënten adviseren via dit platform door ze bijvoorbeeld een screeningslijst in te laten vullen, waarna ze beter kunnen worden doorverwezen
  • Een cliënt met ernstige psychische klachten heeft via dit kanaal snel en makkelijk toegang tot de eigen crisisdienst of psychiater
  • Iemand die lifestyle coaching wil kan via het platform coaches benaderen die hem helpen bij meer bewegen en gezonder eten

Wat voor vormen van e-Health zijn er te onderscheiden?

Minddistrict onderscheidt synchrone en asynchrone communicatie:

Bij synchrone online communicatie moet je denken aan online sessies via realtime chat- en videogesprekken. Asynchrone communicatie is meer indirect, denk aan mailverkeer, oefeningen die iemand maakt waar de professional feedback op kan geven dagboeken en vragenlijsten.

Voordelen e-Health

psyblogehealth

Hoe worden de resultaten van online zorgaanbieding gemeten?

Resultaten worden gemeten aan de hand van de Routine Outcome Monitoring bij aanvang, tussentijds en afronding van iedere behandeling om kwaliteit te waarborgen. Cliënttevredenheid kan zelfs na iedere sessie worden gemeten. Er wordt dan bijvoorbeeld gekeken naar cliëntvriendelijke presentatie en begrijpelijkheid van taal.  Al het online materiaal –content-  wordt getoetst aan de hand van de landelijke multidisciplinaire GGz-richtlijnen (uitgebracht door het Trimbosinstituut), aangevuld met toonaangevend onderzoek en literatuur.

In september ontving minister Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport het  eerste exemplaar van de e-Health monitor:

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2013/09/24/eerste-e-health-monitor-aangeboden-aan-minister-schippers-vws.html

Wat zijn de ervaringen met e-Health?

Werken met e-Health in het begin vaak spannend en lastig. Het vergt echt een andere ‘mindset’ en aanpak. E-Health moet door de behandelaren niet als doel op zich worden gezien, maar als een middel om de om cliënten te helpen om zich beter te gaan voelen. De invoering is een intensief en organisatiebreed proces,  maar leidt in de praktijk uiteindelijk tot een merkbare verbetering in de kwaliteit. Door de benutting van e-Health blijken de ‘klassieke’ face-to-face contactmomenten (f2f) bijvoorbeeld veel effectiever te worden ingevuld. Ook voor de cliënten is het even wennen. E-Health kan als weloverwogen combinatie met reguliere face-to-face-consulten gehanteerd worden, of worden ingezet in een volledige online behandeling. Zolang e-Health goed wordt afgestemd op de cliënt (seamless dus) zijn de reacties positief.

E-Health, kunnen we in deze tijd nog zonder?

Die vraag is makkelijk te beantwoorden: Nee! Digitale communicatie is onlosmakelijk onderdeel geworden van ons leven en daarmee ook van de zorg.

Één ding is zeker: Er is geen ontkomen meer aan, de digitale toekomst van de geestelijke gezondheidszorg is nu! En Psyblog is voorbereid! Hartelijk dank voor het delen van kennis en kunde Marian en hopelijk tot horens!

 

Waar kunnen we meer lezen over e-health & Minddistrict?

www.minddistrict.nl

Psyblog vraagt zich af

Nederland  is op wereldniveau koploper op het gebied van e-Health! Duitsland, Engeland en Spanje volgen. Verschil? E-Health wordt in Nederland geïntegreerd in tweedelijns hulpverlening, in het buitenland ligt het zwaartepunt meer bij preventie.

Psyblog vraagt zich af: Is de geestelijke gezondheidszorg vergeleken met andere sectoren juist laat met digitale revolutie (denk internet bankieren)?

Geschreven door Jiska Duurkoop

Jiska is afgestudeerd in de toegepaste psychologie en werkt als levensloopcoach in de autismezorg. Lezen en schrijven om nieuwe werelden te verkennen, deed Jiska al voordat zij haar veters kon strikken. Tot op heden heeft haar pen altijd haar verwondering gevolgd. Vandaag de dag gaat haar aandacht uit naar hoe kennis benut kan worden om de kwaliteit van (samen)leven te verbeteren. Dit bracht Jiska onder meer tot het onderzoeken van de spraakmakende diversiteittraining ‘Blue Eyes Brown Eyes’, beter bekend als ‘Het Grote Racisme Experiment’. Hierover schreef zij voor PsyblogNL een veelgelezen ervaringsverslag. Het jaar 2018 belooft voor Jiska ook een bijzonder jaar te worden ten aanzien van het schrijverschap: van haar hand verschijnt het debuut StraatPraat (www.straatpraat.eu), over de eigentijdse geheimtaal straattaal.

4 comments

  1. Interessant artikel! Zeker omdat ik zelf een online praktijk heb.

    Ik denk persoonlijk dat de geestelijke gezondheidszorg precies op tijd is met de digitale revolutie. Het sluit perfect aan op de digitale groei.

    En ik denk dat mensen daardoor steeds makkelijker kunnen wennen aan dat je iets persoonlijks als psychologische hulp prima via de digitale weg kunt doen.

  2. Hoi Dea,

    Dank! Ben erg benieuwd naar jouw ervaringen met je online praktijk!
    Weten mensen je goed te vinden en wat zijn de reacties?
    En welke communicatiemethodieken gebruik je?

    Prachtige website heb je!

  3. Dag Dea,

    We zijn inmiddels- toevallig- precies twee jaar verder. Hoe is je opstartfase verlopen en hoe bevalt de digitale zorgverlening jou?

    Hartelijke groet,
    Jiska

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *