Net als alle andere jaren leef ik er wéér naartoe: het glazen huis. Een schitterende december-actie van mijn favoriete radiostation 3FM. Het concept lijkt simpel: zet een huis op een plein, sluit er een aantal bekende DJ’s in op en nodig bekende Nederlanders uit om de actie te ondersteunen. Het publiek stroomt massaal toe en heel Nederland komt in actie voor het goede doel. Maar wat zorgt er voor dat juist déze actie zoveel meer opbrengt dan al die andere acties. Waarin zit het succes van Serious Request? Een aantal psychologische principes kunnen wellicht een gedeelte van het succes verklaren.

1. Mere Exposure

Wellicht het meest simpele concept is Mere Exposure. Dit houdt in dat hoe vaker we iets zien, hoe leuker we het gaan vinden. In de weken voordat het glazen huis ‘gesloten’ wordt worden we al plat gebombardeerd met de actie van dit jaar. De DJ’s worden bekend gemaakt, de locatie, en uiteraard, het goede doel waar we het allemaal voor doen. Doordat we Serious Request zo vaak in de media zien en horen zijn we er allemaal van op de hoogte en wordt de actie het gesprek van de dag.

Vanaf het moment dat de DJ’s worden opgesloten is er daarnaast continue Serious Request te zien. Op TV, op de radio en om ons heen. Acties worden georganiseerd en samen leven we naar elke tussenstand toe. We kunnen er niet omheen. Heel anders dan bij éénmalige TV-acties!
Unknown-2

LEES OOK:
Persuade me: verkooptechnieken op product verpakkingen

2. Likeability

We vinden de DJ’s leuk. Ze ‘offeren’ zich op door een week lang niet te eten. Daarnaast zijn veel BN’ers betrokken bij de acties in Leeuwarden. Deze BN’ers passen bij de actie van 3FM. Er is een match tussen de gekozen BN’er en de actie. Likeability houdt in dat we meer geneigd zijn iets te doen voor mensen die we leuk vinden.

Dit jaar was er een provincie-tocht, waarbij er in elke provincie een BN’er uit die provincie betrokken was bij een actie voor het goede doel. Dit zijn onze lokale helden, die we nog veel leuker vinden en waar we – voor ons gevoel – nog dichter bij staan. Als zelfs <Naam BN’er> meedoet, dan moet ik ook mee doen!

3. Social Proof

Bij elke plaat wordt aangekondigd wie deze aangevraagd heeft. We zien continue mensen geld brengen en acties organiseren.

Social Proof houdt in dat we doen wat anderen doen. Het één schaap over de dam-effect. We doen wat anderen doen – en bij Serious Request houdt dat in: plaatjes aanvragen, geld storten en acties organiseren.

Dit zien we voor de brievenbus bij het glazen huis in Leeuwarden!
Dit zien we bij de brievenbus voor het glazen huis in Leeuwarden!

4. Traditie

In de editie van dit jaar werd een vrouw teruggebeld. Zij vertelde dat ze ieder jaar, met het gezin, elke dag één plaat aanvroegen. ’s Ochtends werd er gekozen wie op die dag de plaat mocht kiezen. Het was traditie geworden om op deze manier met Serious Request mee te doen.

LEES OOK:
Seven Is The Magic Number: Waarom 7 Voor Velen Een Geluksgetal Is

Doordat Serious Request ieder jaar plaatsvindt ontstaan vanzelf dit soort tradities. Niet alleen in gezinnen, maar ook op bijvoorbeeld middelbare scholen of binnen bedrijven. Door het terugkerende karakter van het evenement en de goede timing – met de Kerstdagen doen we natuurlijk graag wat voor een ander – zal er flink wat meer worden opgehaald dan als het een éénmalige actie zou zijn midden in de zomervakantie.

5. Voor wat hoort wat

Tot slot – niet onbelangrijk. We krijgen iets terug voor ons geld. We zien wat er met het geld gebeurt en we mogen ons eigen favoriete nummer aanvragen. Daarnaast maken we kans om live op de radio of op TV te komen, en als we een SMSje of Tweet sturen komen we sowieso even op beeld. The one second of fame!

Met name bedrijven kiezen voor dat laatste, want hoe mooi is het als jij met je bedrijf even op TV kan zijn tijdens een geweldig georganiseerde actie, met daaraan gekoppeld een schitterend geldbedrag voor het goede doel?

Succes!

Serious Request is een schitterend initiatief. Namens het hele team van PsyBlog.nl wensen we Coen, Giel en Paul heel veel succes met ‘de laatste loodjes’.

We kunnen ons voorstellen dat andere goede doelen ook gebruik gaan maken van deze vijf psychologische concepten om zo meer geld op te halen voor dit soort wereldproblemen. Let’s clean this shit up!


Het glazen huis in Leeuwarden
Het glazen huis in Leeuwarden

Geschreven door Jerre Maas

Jerre is van oorsprong sociaal psycholoog en is tevens de initiatiefnemer van PsyBlog. Hij houdt zich daarnaast bezig met innovatieve presentatieconcepten en presentatietechnieken en het verbeteren van zelfpresentatie. Hij is een enthousiaste en betrokken ondernemer. Meer informatie over Jerre kunt u vinden op www.jerremaas.nl.

2 comments

  1. Mooi artikel en mooi voorbeeld van massapsychologie. Hier is er overduidelijk sprake van een gigantische mensenmassa die op het eerste oog heel divers is en qua samenstelling zonder sociale structuur leeft. Ondanks het ontbreken van sociale structuur, neigen de betreffende mensen er toch toe zich op een relatief gelijkvormige wijze te gedragen. Gordon Allport (1897- 1967), één van de belangrijkste pioniers op het gebied van persoonlijkheidsleer, zou dit verklaren aan de hand van de ‘trait theory’. Het denken en gedrag van het individu wordt sterk beïnvloed door de aanwezigheid door anderen. De psycholoog merkte al op dat wij in de aanwezigheid van anderen dingen doen die we normaal zouden laten!
    En masse geven in Leeuwarden, ik stem voor!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *