Selfie; gekozen tot het woord van het jaar 2013. Op Social Media zoals Facebook, Twitter en Instagram staat het vol met dit soort foto’s; een foto waar je zelf (vaak alleen) op staat. Sven Kramer plaatste dit weekend een selfie op facebook na het behalen van zijn gouden medaille en zelfs president Obama deed aan deze rage mee. Maar is dit voor jezelf wel voordelig? Of maken groepsfoto’s je juist aantrekkelijker?

 

 

 

‘het Cheerleadereffect’

Veel mannen zullen het wel herkennen. Je staat in de kroeg en ziet een groep vrouwen staan; op het eerste gezicht zien deze er heel aantrekkelijk uit. Wanneer je even later met een van hen staat te praten kan het zijn dat je denkt: “Hoe kan dat nou, net zag ze er veel beter uit?”.  Dit kan worden verklaard door het ‘Cheerleadereffect’, ook wel ‘Bridesmaids Paradox’ of het ‘Sorority Girl Syndrome’ genoemd. Dit effect is in eerste instantie in het leven geroepen door de serie ‘How I met your mother’.  Barney Stinson legt in deze serie aan zijn vrienden uit dat een groep vrouwen er aantrekkelijk uitzien, totdat je ze individueel gaat beoordelen. Dan zien ze er een stuk minder knap uit.

cheerleaders

Psychologisch onderzoek

Psychologisch onderzoek naar dit onderwerp heeft laten zien dat het effect ook daadwerkelijk bestaat. In het onderzoek is gekeken of de beoordeling van een groep in het algemeen hoger ligt dan de gemiddelde beoordeling van de individuen van de groep. Aan de proefpersonen werden foto’s getoond van groepen meisjes. De ene helft moest enkel aangeven op een schaal van één tot zeven, hoe aantrekkelijk ze de groep in het algemeen vonden. De andere helft van de proefpersonen kreeg dezelfde foto’s te zien maar dan met nummertjes bij elk individu. Zo konden ze per meisje een score geven op aantrekkelijkheid.

Uit de resultaten bleek dat de meisjes die als groep beoordeeld werden een hogere score kregen dan het gemiddelde van de meisjes individueel. Daarnaast kwam uit het onderzoek dat er geen verschil was tussen mannelijke en vrouwelijke beoordelaars. Het Cheerleadereffect kan dus door zowel mannen als vrouwen worden ervaren.

Verklaring

Je zou denken dat het effect kan worden verklaard doordat vrouwen die in een groep op de foto staan leuk gevonden worden door de personen waarmee ze op de foto staan. Wanneer een foto er dus ‘gezellig’ uitziet, lijkt de vrouw ook een garantie voor gezelligheid. Toch bleek dit niet de echte reden te zijn waarom een groep vrouwen knapper lijkt dan de individuen uit de groep.

De verklaring voor dit effect kan wel worden gezocht in het feit dat mensen een gemiddeld gezicht als aantrekkelijk ervaren. Wanneer ze een groep zien, nemen ze van deze groep het gemiddelde gezicht waardoor de groep aantrekkelijker lijkt. Zodra je jezelf gaat focussen op één specifiek persoon in de groep, neem je de gezichten van de anderen niet meer mee in je beoordeling. Het is dus een soort visuele illusie.

riviera maison

Alleen vrouwen of ook kleuters en producten?

Het cheerleader effect is tot nu toe enkel bewezen bij de beoordeling van groepen vrouwen. Verder onderzoek zou kunnen uitwijzen of er meer soorten groepen zijn waarbij eenzelfde soort effect kan optreden. Je zou kunnen denken aan een groep kleuters. Een klassenfoto van groep 1 ziet er vaak heel schattig uit op het eerste gezicht, maar zou dit ook schattiger zijn dan wanneer je elke kleuter individueel bekijkt. Ook kun je het projecteren op producten. We kennen allemaal de winkels van Rivièra Maison of de Oil & Vinegar. In deze winkels zijn de producten vaak zo neergezet dat het er allemaal heel mooi uitziet, maar zodra je een schaaltje of een kandelaar thuis neerzet, is het en stuk minder mooi dan dat het in de winkel in de ‘groepssetting’ leek.

Of het effect op deze producten of personen ook van toepassing is nog maar de vraag, maar op cheerleaders is het in ieder geval bewezen. Dus vrouwen, het is nog maar de vraag of een Selfie wel zo voordelig is! Plaats dus zoveel mogelijk foto’s van je vriendinnengroep op Social Media en kom nóg aantrekkelijker over!

 

 

Geschreven door Renske van der Linden

Renske is vorig jaar afgestudeerd als Economisch Psychologe. Na haar afstuderen heeft ze een reis door Azië gemaakt. Nu is ze aan het werk als Consultant in de energiebranche. Ze schrijft graag over psychologische verklaringen van dagelijkse gebeurtenissen.

1 comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *