Hoe gezellig de feestdagen aan het eind van het jaar ook kunnen zijn, ze zorgen regelmatig ook voor veel stress. Eén van de oorzaken van feestdagenstress kan zijn dat je te veel leukigheid in die paar vrije dagen wilt proppen. Het gevolg is dat je agenda volstaat met afspraken en verplichtingen en je niet tot rust komt. Ook de verwachtingen rondom die dagen spelen een rol. Kerstmis behoort harmonieus, gezellig, liefdevol, overzichtelijk, warm en knus te zijn.

 

 

Onrust

Dat je enorm onrustig kunt worden van lange boodschappenlijstjes, hysterische drukte in de winkels, ingewikkelde recepten en het op tijd in huis hebben van alle kadootjes én een prachtige kerstboom, dat is een ander verhaal. Kerst vieren in een rommelig huis kán natuurlijk niet, dus er moet ook nog gepoetst worden.

En wat te doen als je niet kunt kiezen? Hoe ga je de feestdagen doorbrengen? Met wie? Waar? Hoe?

Soms ben je al moe en geïrriteerd nog voordat de gezelligheid echt kan beginnen.306970309_e4244b7671_z

Enkele tips om feestdagenstress te voorkomen

Durf te kiezen voor je eigen wensen
De feestdagen verlopen vaak volgens een vast patroon. Je eet al jaren op eerste kerstdag bij je ouders en op tweede kerstdag bij je schoonouders, terwijl je eigenlijk die dagen eens met je gezin of vrienden zou willen doorbrengen of op vakantie zou willen gaan. Je kunt het dan moeilijk vinden om dit te vertellen aan de mensen die met de kerstdagen op je rekenen. Misschien maakt de volgende gedachte het dan gemakkelijker: als je eens zin hebt in iets anders, wil dat helemaal niet zeggen dat je het niet meer gezellig vindt bij je (schoon)ouders. Het wil alleen maar zeggen dat je eens iets anders wilt.

LEES OOK:
Praktische Tips voor het Omgaan met Psychosegevoeligheid

Gooi eens wat variatie in het vaste programma
Wil je toch gewoon vasthouden aan wat je elk jaar al doet, varieer dan eens lekker met het programma. Houd een kerst-barbecue in een gezellig versierde en verlichte tuin in plaats van binnenshuis een aantal gangen uit te zitten.  Eet je toch liever binnen, vraag dan aan je visite om ook een gang van het diner voor te bereiden. Blijf vervolgens niet al die uren binnen zitten, maar plan een korte wandeling tussendoor en verbind daar allerlei ludieke opdrachten aan. Dat kost wat tijd om voor te bereiden, maar je kunt daar al lang van te voren op je gemak aan beginnen. Met meerdere stellen samen eten? Plan dan eens een running diner: elk stel bereidt een gang en die wordt genuttigd in het betreffende huis. Leuk en spannend en je zit niet de hele tijd op dezelfde stoel.

Houd het eenvoudig
Krijg je eters op bezoek en wil je per se het hele menu zelf verzorgen? Bedenk dan het volgende: een diner van enkele gangen met ingewikkelde recepten kan ontzettend lekker zijn, maar het gaat de meeste gasten ook om de gezelligheid. Het risico van ingewikkelde recepten en vele gangen is dat je als gastvrouw/-heer vooral in de keuken staat te zwoegen en het bezoek je nauwelijks te zien krijgt. Eenvoudige recepten en een eenvoudig diner kunnen ook lekker zijn en zo houd je meer tijd over om gezellig en ontspannen met je visite aan tafel te zitten.

LEES OOK:
Ontspannen voor Dummies: Praktische Tips uit de Ontwikkelingspsychologie

3123740426_a10dc1c8e3_zHeb reële verwachtingen
Leg de lat niet te hoog wat betreft de verwachtingen ten aanzien van gezelligheid en perfectie tijdens die dagen. Dan raak je ook niet meteen van slag als een recept mislukt of als de kerstboom omver wordt gerend door inmiddels hyperactief geworden kinderen of huisdieren.

Accepteer slechts één uitnodiging
Heb je vier uitnodigingen voor de kerstdagen en zes voor oudjaarsfeesten, ga dan niet proberen overal een beetje bij aanwezig te zijn. Je raakt uitgeput van het van hot naar her rennen en je bent overal nét niet lang genoeg om het echt leuk te hebben. Hak een knoop door en beperk je tot het accepteren van één uitnodiging per feest. Ben daar vervolgens voor de volle 100% bij aanwezig en geniet.

Zorg voor vrije tijd
Probeer enkele dagen in je agenda blanco te houden, zodat je op die dagen zelf kunt beslissen wat je wilt doen. Wil je lekker gaan wandelen, trek dan je wandelschoenen aan en ga naar buiten. Wil je liever in je huiskloffie op de bank hangen met een goed boek of een dvd-box en de telefoon uitgeschakeld, doe dat dan gewoon.

 

Geschreven door Sandra Kikken

Sandra Kikken-Pelzer heeft ruim 9 jaar haar eigen counsellingspraktijk gehad (2007-2016). Ze heeft haar psychologische kennis op het gebied van stress, wrok en vergeving samengebracht in het boek Vergeven is een werkwoord dat op 01.01.2017 werd gepubliceerd. Ze is getrouwd, moeder van twee volwassen kinderen, werkt parttime, schrijft graag blogs (www.blogvansandra.wordpress.com) en besteedt haar vrije tijd aan wandelen in de natuur, fotografie, haar hond Zelda, schilderen en lezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *