Bent u ook nog steeds boos? Dat onze geliefde supermarktmanager is verdwenen? En dat ze bij Mora besloten om een nieuwe Cora te zoeken? Bedrijven verbinden regelmatig een persoon of beroemdheid aan hun merk. Denk maar aan ‘de man van Telfort’ of aan Frank Lammers in de Jumbo reclames. Hoe vaker we zo’n persoon zien, hoe meer we op deze persoon gesteld raken. Dat staat bekend als het mere exposure effect. Maar wat moet je als bedrijf doen als jouw reclame-held er ineens mee wil stoppen? 

Wat doet Nespresso beter?

Ondanks dat Mora en Albert Heijn een goede poging deden om de pijn te verzachten, onder andere met ‘de zoektocht naar de nieuwe Cora en ‘het afscheid van onze geliefde supermarktmanager‘, blijkt slechts één bedrijf écht te snappen hoe je ervoor kan zorgen dat de nieuwe held geaccepteerd wordt. Mijn voorspelling voor 2016? George Clooney wordt vervangen door Jack Black in de Nespresso reclame’s.

Waar Jack eerst een bijrolletje had in de Nespresso reclame’s is zijn rol ondertussen ongeveer gelijk aan die van George Clooney. Met name de laatste reclame laat dit goed zien:

Daarnaast wordt George Clooney als een soort mentor gepositioneerd, die zijn leerling onder zijn hoede neemt en hem de kunst van het koffiedrinken (en Nespresso verkopen) leert. Op deze manier kan Clooney, Black positioneren.

Je zal zien dat gedurende dit jaar de rol van Black groter gaat worden en dat Clooney meer naar de achtergrond verdwijnt. Zodat we al gewend zijn aan zijn opvolger als Clooney er officieel mee stopt, en het mere exposure effect zijn werkt al heeft gedaan.

Geschreven door Jerre Maas

Jerre is van oorsprong sociaal psycholoog en is tevens de initiatiefnemer van PsyBlog. Hij houdt zich daarnaast bezig met innovatieve presentatieconcepten en presentatietechnieken en het verbeteren van zelfpresentatie. Hij is een enthousiaste en betrokken ondernemer. Meer informatie over Jerre kunt u vinden op www.jerremaas.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *