In de psychologie wordt ongelooflijk veel onderzoek gedaan. Van sommige onderzoeken kennen we allemaal de conclusie, denk maar aan het Asch experiment naar conformiteit of het Stanford Prison experiment. Maar ken jij ook deze weetjes al?

1.Gedrag kopiëren zorgt ervoor dat de ander je aardiger vindt

Non-verbaal gedrag speelt een grote rol in onze communicatie. Als je goed oplet, zal je opmerken dat je het gedrag van de mensen om je heen vaak imiteert. Als je date naar voren leunt en lacht, merk je plots dat jij precies hetzelfde doet. Dit imitatiegedrag gebeurt automatisch. Je kan het echter ook bewust inzetten om te zorgen dat de ander je aardiger vindt. Het blijkt namelijk dat je aardiger gevonden wordt als je andermans gedrag (subtiel) kopieert. Als je iemand juist negeert,  bijvoorbeeld door je weg te draaien, of hun gedrag niet te kopiëren, vindt deze persoon je minder snel aardig.couple-1768644_1280

2. Kortdurende stress zorgt voor een verbetering in je geheugen

Dit komt doordat kortdurende stress zorgt voor een verhoogde alertheid. Er gaan allerlei lichamelijke processen een rol spelen. Je sympathische systeem komt in actie en hierdoor krijgen bepaalde delen in je hersenen bijvoorbeeld meer voeding. Matige, kortdurende stress zorgt er ook voor dat je sensorisch receptoren gevoeliger worden. Je hoort opeens meer, ziet meer en ruikt zelfs beter. Dit alles zorgt ervoor dat herinneringen tijdens matige stress beter worden opgeslagen. Let op: langdurige stress kan juist heel schadelijk zijn en is slecht voor je geheugen. figure-552117_1920

LEES OOK:
Wordt 2017 jouw wrokloze jaar?

3. Het geven van een beloning kan juist averechts werken op gedrag

Over het algemeen gaan mensen juist méér gedrag vertonen als ze voor dit gedrag een beloning krijgen. Soms zie je juist dat beloond gedrag na verloop van tijd afneemt. Dit komt vooral voor bij taken die mensen uit zichzelf leuk vinden om te doen. Dit effect wordt het ‘overjustification effect’ genoemd.lazy-1458443_1280

4. Groepsdiscussies kunnen juist zorgen voor meer extreme tegengestelde meningen

Als mensen in een groep het niet met elkaar eens zijn en de meningen zijn gelijk verdeeld, dan wordt er vaak een compromis gesloten. Als de meerderheid in een groep echter een andere mening heeft dan de rest van de leden in de groep, dan zullen de leden van de meerderheid een steeds extremer standpunt aannemen. Dit wordt ook wel ‘groeps-polarisatie’ genoemd. Door in een groep te discussiëren met mensen die het niet met je eens zijn, krijg je dus een extremere mening en raak je steeds meer overtuigd van je gelijk. Voorbeelden hiervan kan je overal om je heen vinden. Denk bijvoorbeeld aan mensen die zich aansluiten bij een demonstratie-groep en langzaam maar zeker steeds extremere denkbeelden krijgen. riot-41342_1280

5. Mensen kunnen overlijden aan een socio-culturele dood

Sommigen noemen dit ook wel ‘vodoo dood’ of ‘magische dood’. Het gaat hierbij om individuen die geloven dat ze behekst zijn, of dat ze gedoemd zijn. Deze individuen geloven hier heel erg in en zijn ervan overtuigd dat ze zullen overlijden. Zijn/haar familieleden en leden van de gemeenschap zijn hier ook overtuigd van en behandelen de getroffene vaak alsof hij al overleden is. De getroffene wordt dus sociaal-cultureel dood verklaard. Korte tijd nadat deze mensen sociaal-cultureel dood zijn verklaard, overlijden ze ook echt. Meestal in een spanne van 24 tot 48 uur. Dit fenomeen komt over de hele wereld voor, ook in de westerse wereld. Hierbij gaat het om individuen die in onze samenleving als ‘dood’ worden beschouwd. Denk aan mensen die plots niet meer hun eigen leven kunnen leiden door een onverwachtse gebeurtenis, bijvoorbeeld het opgenomen worden in een psychiatrisch ziekenhuis, kwijtraken van werk of verlies van hun kind. Er zijn hier verschillende psychologische verklaringen voor te vinden. hand-1433968_1920
Over welk weetje wil jij meer informatie? Reageer hieronder! Wij schrijven een heel artikel over het meest gekozen weetje!

Geschreven door Marleen Hoek

Marleen is afgestudeerd als kind- en jeugdpsychologe. Tijdens haar studie merkte ze dat ze graag één op één hulp biedt waarbij er sprake is van maatwerk voor de cliënt. Ze werkt nu als levensloopcoach waarbij ze volwassenen en kinderen met autisme begeleidt op diverse levensgebieden. Tijdens haar eerdere werk op een basisschool rees bij haar de vraag hoe we het onderwijs in kunnen richten zodat álle kinderen tot leren kunnen komen. Daarom is ze gestart met de Pabo en houdt ze ontwikkelingen op het gebied van onderwijs en psychologie goed in de gaten.

1 comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *