Je herkent het vast wel. Je hart gaat sneller kloppen, je krijgt het warm en gaat misschien zelfs wel zweten. Je begint te trillen en je wil eigenlijk het liefst gillen of hard wegrennen. Dit zijn de symptomen waar je last van hebt als we het hebben over angst. Veel mensen hebben last van een fobie of zelfs een angst waardoor zij belemmerd worden in de dagelijkse activiteiten. Je kan er dan voor kiezen om de confrontatie aan te gaan met je fobie of naar een therapeut te gaan om jezelf hiervoor te laten behandelen. Toch kiezen veel mensen ervoor dit niet te doen, gewoonweg omdat de drempel om dit te doen te hoog is.

Omgaan met angst: Exposure therapie

Momenteel is een veel gebruikte vorm van behandeling exposure therapie. Men wordt blootgesteld aan de angst en door dit steeds verder op te bouwen leer je omgaan met je angst. Mind Mansion is een game ontworpen om mensen met hun angst om te leren gaan. Met behulp van onze game willen we het voor mensen toegankelijker maken om door exposure met je angst aan te gaan. Door de angst in een virtuele wereld na te bootsen, kan je in een veilige omgeving oefenen met je angsten. Tijdens verschillende levels wordt er gevraagd om puzzels op te lossen waardoor je dus niet meer zoveel bezig bent met je angst. Hierdoor kan je werken aan je angsten en leer je er beter mee om te gaan. Naast dat je in een veilige omgeving kan oefenen met je fobie wordt er ook gebruik gemaakt van biofeedback. Hierdoor wordt bijvoorbeeld je stressniveau gemeten en krijg je tips om dit stresslevel te verlagen gedurende de game. Hierdoor leer je dus later ook hoe je jezelf in de echte situatie onder controle kan houden.

LEES OOK:
Sta op tegen de lange wachtlijsten in de GGZ met MIND

Prototype claustrofobie

Omdat er zo ongelooflijk veel verschillende soorten angsten zijn, is het belangrijk om een focuspunt te gaan kiezen. Momenteel hebben wij een prototype gemaakt wat is gefocust op claustrofobie. Dit is de angst voor kleine ruimtes en/of het niet meer uit een ruimte kunnen ontsnappen. Men wordt in de game in een claustrofobische ruimte geplaatst zoals in een lift en wanneer de puzzel in deze ruimte is opgelost gaan de deuren open en heeft de cliënt zichzelf bevrijd uit de ruimte. Om meer te leren over de Mind Mansion game kan je gaan naar onze website.

Veranderingen in de zorg

Het is een grote uitdaging om een verandering als deze door te kunnen voeren in de zorg. Gewoonweg omdat het bewezen moet worden dat het systeem wat je hebt bedacht ook echt werkt en ook meer oplevert dan de huidige manier van werken. Verder werken we samen met een paar bedrijven die ook werken met VR, biofeedback en geestelijke gezondheidszorg.

Virtual reality en angst creëren

Een van de vragen die wij regelmatig krijgen bij ons prototype is of mensen met claustrofobie geen angstsymptomen krijgen van een VR-bril. Een erg logische vraag als je het mij vraagt. Toch is dit niet het geval. Doordat mensen zich bewust zijn van het feit dat zij in een grotere ruimte zitten, maar de virtuele wereld de enige kleine ruimte is, treedt de angst niet op door de bril. Wel kan door de VR-simulatie de angst worden opgeroepen. Dezelfde symptomen als in de werkelijke wereld treden op en de cliënt wil zo snel mogelijk de ruimte uit. Het voelt veiliger om te trainen in de virtuele wereld dan in de echte wereld doordat de bril kan worden afgezet als het teveel wordt, en daarmee stopt dan de simulatie. Dit maakt het oefenen met je angst veel makkelijker en de drempel is vele malen lager.

LEES OOK:
Wat is...autisme?

Mind Mansion

Wij zijn Mind Mansion en wij willen ervoor zorgen dat mensen zonder belemmeringen van angsten en fobieën door het leven kunnen. Ons team bestaat uit een groep van 5 studenten ieder van een andere opleiding. Een kort voorstelrondje. Luke van der Loop is onze programmeur en een vierdejaars student ICT & Software aan de Fontys in Eindhoven. Mike de Greef is gamedesigner en studeert Game Art aan het Sint Lucas in Eindhoven. Melle Janssen is onze business man en studeert CE-IEMES aan de ACI in Tilburg. Jordy Senssen media designer en studeert ICT & Media Design aan de Fontys in Eindhoven. Ikzelf ben Lisa Slegers en studeer CE-DBC aan de ACI in Tilburg.

Wij zijn deze startup gestart vanuit de minor Gamification Business. Uiteindelijk zijn wij in contact gekomen met het eLab in Eindhoven. Dit is een vestiging van de GGZ waar men bezig is met innovatie op het gebied van de zorg. Hier zijn ze regelmatig op zoek naar bedrijven die hen kunnen helpen met de innovatieprojecten. Mind Mansion neemt als nieuwe/beginnende startup deel aan het innovatietraject van het eLab/van de GGzE.

Geschreven door Mind Mansion

Mind Mansion is een game waarmee de behandelingen rondom angst effectiever en leuker gemaakt kan worden voor zowel de cliënt als de behandelaar. Door deze game wordt de drempel om aan angsten te werken verlaagd en krijgt de behandelaar data te zien die meer inzicht geven in de effectiviteit van de behandeling. Wij, het team van Mind Mansion, willen mensen helpen omgaan met hun angsten zodat zij hier niet meer door belemmerd hoeven worden in het dagelijks leven. De behandeling moet een veilige en prettige omgeving bieden waarin de speler/cliënt zijn angsten kan aangaan en met behulp van virtual reality.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *