Veel mensen hebben direct een beeld als je praat over een manische depressie, ook wel bipolaire stoornis genoemd. Dit beeld wordt veelal in de media gevormd, bijvoorbeeld door films zoals Silver Linings Playbook, of doordat bekende mensen met een bipolaire stoornis naar buiten treden, zoals Demi Lovato. Toch is het praten over deze stoornis, of toegeven dat je last hebt van deze stoornis, vaak nog een taboe. Gelukkig geldt dit niet voor Godfried van Benthem van den Bergh. Hij schreef over zijn ervaringen met manische depressie een boek: ‘Uit de put; Manisch depressief: ervaringen en analyses’.

Leven met manische depressie

Het boek volgt de ervaringen van de schrijver met manische depressie. Hij heeft in zeven jaar tijd meerdere periodes meegemaakt van afwisselend een depressie en hypomanie. Deze periodes beschrijft Godfried met een zekere afstandelijkheid. Hij benoemt duidelijk van welke kenmerken hij last had, en schetst zo een beeld van het leven met een manische depressie. Je leeft met hem mee terwijl hij steeds van depressieve periode naar manische periode gaat en hij beschrijft hoe dit zijn leven steeds weer opnieuw beïnvloedt.

Het idee dat ik een depressie zou kunnen temmen met behulp van het vaste voornemen dat ik me niet klein zou laten krijgen, bleek steeds weer een illusie. Depressies nemen bezit van je, zonder reden of aanleiding.

-Godfried van Benthem van den Bergh ‘Uit de Put’

Taboe en werk

Godfried beschrijft in zijn boek niet alleen de symptomen die horen bij de manische depressie. Hij besteedt ook aandacht aan de gevolgen van deze stoornis op zijn persoonlijke en professionele leven. Hierdoor wordt duidelijk dat er zeker nog een taboe rust op het uitspreken van deze diagnose. Zo benoemt hij de kansen die hij niet alleen heeft gemist tíjdens de manische of depressieve periodes, maar ook welke kansen hij daarná heeft gemist, omdat men hem nog een te groot risico achtte. De gevoelens van schaamte en de negatieve gevolgen van de manische depressie op zijn zelfbeeld zijn dan ook groot.

Oordeel

Het boek ‘Uit de put’ draagt bij aan een duidelijker beeld van manische depressies. Er staat achterin het boek bijvoorbeeld een duidelijk overzicht van de symptomen van een manische depressie. Omdat het boek echter niet alleen aandacht schenkt aan de symptomen van deze stoornis, maar ook aan de sociale en emotionele gevolgen, zorgt het voor meer begrip. De schrijver is niet bang om te benoemen wat voor gevolgen deze stoornis heeft voor je functioneren op je werk en voor je zelfbeeld.
Het boek is zeker een aanrader voor mensen die in hun persoonlijke leven te maken hebben met mensen die manisch depressief zijn, omdat het je een kijkje biedt in hoe deze stoornis ieder aspect van het leven beïnvloedt. Ook voor mensen die in hun professionele leven werken met mensen met een manische depressie kan het boek een mooie toevoeging zijn voor de boekenkast. De schrijver benoemt bijvoorbeeld waar hij in zijn behandeling tegenaan is gelopen, welke behandelingen hem wel en niet hebben geholpen en wat hem uiteindelijk heeft geholpen zijn leven weer op te pakken en de manische depressieve periodes achter zich te laten.

Ben je nieuwsgierig geworden naar het boek? Het boek is hieronder te bestellen:
Koop bij bol.com

Geschreven door Marleen Hoek

Marleen is afgestudeerd als kind- en jeugdpsychologe. Tijdens haar studie merkte ze dat ze graag één op één hulp biedt waarbij er sprake is van maatwerk voor de cliënt. Ze werkt nu als levensloopcoach waarbij ze volwassenen en kinderen met autisme begeleidt op diverse levensgebieden. Tijdens haar eerdere werk op een basisschool rees bij haar de vraag hoe we het onderwijs in kunnen richten zodat álle kinderen tot leren kunnen komen. Daarom is ze gestart met de Pabo en houdt ze ontwikkelingen op het gebied van onderwijs en psychologie goed in de gaten.