Het vakgebied van de therapeut is een veelkleurig geheel, soms zelfs een veelkleurig monster. De hoeveelheid aan methoden, technieken, oefeningen en stromingen maken dat het gevaar aanwezig is dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
De auteurs van dit boek, Monica Gundrum en Nele Stinckens, hebben hun best gedaan om orde aan te brengen in de grote verscheidenheid aan oefeningen die in de dagelijkse praktijk worden gebruikt. En verrassend genoeg zijn zij erin geslaagd om op een overzichtelijke manier een enorme hoeveelheid oefeningen te ordenen en te beschrijven. Een goed geslaagd experiment kun je dit noemen.

Concreet en stap-voor-stap

Door de verscheidenheid van auteurs, hun achtergronden en vakgebieden biedt dit boek een gevarieerd aanbod aan oefeningen. Hierdoor is een boek ontstaan dat de theoretische modellen en denkkaders overstijgt, waardoor het een zeer compleet naslagwerk is.

De auteurs schrijven hierover in de inleiding het volgende:‘Er worden geen uitgebreide theoretische modellen of denkkaders gepresenteerd die de therapeutenaanpak of het beoogde veranderingsproces onderbouwen. De nadruk ligt op de concrete, stap-voor-stap beschrijving van de oefeningen. Lezers die meer informatie wensen over de achterliggende filosofie van de oefeningen, verwijzen we naar de bijgevoegde referenties…’ (blz 12)
Al met al zeer bruikbaar voor ervaren beroepskrachten.

Overzicht

Het boek bevat drie verschillende indexen om het zoeken te vergemakkelijken. Door de overzichtelijke opmaakstructuur van de oefeningen zelf, met een bondige weergave van het doel, de doelgroep, setting, etc., heb je snel een beeld van de grote lijnen van de oefening. Je kunt hierdoor snel inschatten welke oefening geschikt is voor jou als therapeut in het werk met jouw cliënten.
De oefeningen worden stapsgewijs uitgelegd, wat ze makkelijk toepasbaar voor de praktijk maakt. Dit maakt dat je ook de vooralsnog ‘onbekende’ technieken sneller en met meer vertrouwen toepast. Naast meer gangbare oefeningen zoals de bodyscan, de spanningsthermometer en de mirakelvraag, kom je in dit boek ook nieuwe oefeningen tegen. Daarnaast is er een aantal oefeningen te vinden die een leuke nieuw twist geven aan een al bekende oefening zoals bij het ‘Dagboek in dialoogvorm’ (blz 65).
Hierbij wordt een dagboek bijgehouden waarbij de cliënt na elke gedachte in een andere kleur noteert wat hij denkt dat de therapeut zou zeggen. Een fantastische manier om de cliënt tussen de sessies door actief bezig te laten blijven met zijn proces en om de ‘innerlijke therapeut’ van de cliënt te stimuleren.

De techniek van de ‘Verzachtende verhalen’ (blz 278) is er ook eentje die zeker de moeite waard is om uit te proberen. Door het samenstellen van een verhaal dat je speciaal voor een kind ontwerpt, kunnen angst- en pijnervaringen gedurende medische procedures sterk worden verminderd. In het boek is een verwijzing te vinden naar een uitgebreid voorbeeldverhaal. Dit is een oefening die wat voorbereiding en oefening voor de therapeut zelf vraagt. Maar die, naar ik vermoed, de inspanning die je levert dubbel en dwars zal terugbetalen.
Deze schatkist aan oefeningen verdient bij elke ervaren therapeut, begeleider, counselor of coach een ereplaats in de boekenkast!

Kortom

Dit boek doet zijn naam eer aan! Een ware schatkist voor iedere ervaren therapeut, begeleider, counselor of coach. Het bevat een keur aan oefeningen die geschikt zijn voor groot en klein, jong en oud. Of je nu werkt met groepen, individuen of gezinnen. Voor elke context bevat dit boek een schat aan interventiemogelijkheden.

Benieuwd naar dit boek? Bestel ‘m dan hier!

Geschreven door Ilse Russchenberg

Sinds 2004 is Ilse bachelor of Social Work. Al tijdens haar studie werkte zij in de verstandelijk gehandicaptenzorg. Na haar studie is heeft zij op verschillende plekken gewerkt waaronder in de kinderpsychiatrie en de jeugdhulpverlening. Zij heeft zich altijd gericht op de begeleiding en behandeling van gezinnen en kinderen waarbij sprake was van complexe problematiek. Het zoeken naar een ingang en het puzzelen met de behandelinterventies om te komen tot groei is iets waar haar hart ligt. In de loop der jaren heeft zij zich gespecialiseerd in het transcultureel werken en heeft zij de post-HBO opleiding ‘Transculturele systeembenadering’ gedaan. Omdat zij creativiteit en werken met creatieve middelen ziet als een goede ingang in het bewerkstelligen van inzicht en groei bij gezinnen en kinderen heeft zij zich recent geschoold tot kunstzinnig counselor.