Het is wetenschappelijk aangetoond dat kleur het welzijnsgevoel van personeel in een organisatie sterk kan verbeteren. Welke geheimen schuilen er achter kleurgebruik op de werkvloer?

Diverse onderzoeken bewijzen het: gelukkig personeel heeft een positieve invloed op de financiële prestaties van een bedrijf. Bovendien is er een duidelijk aanwijsbaar verband tussen het design van een werkruimte en de productiviteit van medewerkers, mits de ontwerpen goed passen bij de werkzaamheden die het personeel uitvoert. Kleur levert daaraan een belangrijke bijdrage.

Grote impact

Diverse factoren kunnen zorgen voor gelukkig en productief personeel. Denk aan de indeling, de decoratie, de luchtkwaliteit en het gebruik van (natuurlijk) licht. Kleur is hierbij een ondergeschoven kindje. Onterecht, want kleur heeft een enorme impact op mensen. Recent onderzoek suggereert een grote invloed ervan op ons humeur, maar ook op de manier waarop we zelfs de simpelste taken uitvoeren.

Zo bevordert de kleur blauw de productiviteit, terwijl rode tinten angst en stress zouden oproepen. Dat maakt rood minder geschikt in ruimtes waar concentratie is vereist. Groen heeft een koele, verfrissende werking en draagt bij aan een gevoel van herstel. Groen representeert ook de natuur en stimuleert creativiteit. Volgens onderzoek kan enkel het zien van de kleur groen al leiden tot meetbare verbeteringen bij het uitvoeren van creatieve taken.

Tweede thuis

Niet alleen de natuur is een inspiratiebron voor werkplekdesign. In recente jaren constateerde de textielindustrie dat steeds meer kantoren worden ontworpen als een ‘tweede thuis’. Die huiselijkheid staat ook centraal bij het populaire Deense ontwerp ‘Hygge’ en het IJslandse ‘Gluggagedur’. Beiden betekenen zoiets als ‘knusse gezelligheid’. Steeds meer kantoren roepen met warme tinten een gevoel van behaaglijkheid en een huiselijke sfeer op.

Waar de trends Hygge en Gluggagedur met name staan voor een neutraal en rustig kleurenpalet, zijn sommige andere trends daar juist wars van. ‘The Digital Wave’ is bijvoorbeeld sterk geïnspireerd door opvallende, sterk aangezette kleuren. Deze creëren een gevoel van energie dat vooral jonger personeel aanspreekt, in het bijzonder de millennials-generatie.

Er bestaat geen ‘one size fits all’ voor een goed design. Het effect van een kleur kan bij sommige individuen afwijken. Ook kan de invloed van bepaalde kleuren per ruimte verschillen.

Zones creëren

Wie het meest wil halen uit werkplekdesign, kan de werkplek het beste indelen in verschillende zones. De afzonderlijke zones moeten zijn afgestemd op de verschillende taken van het personeel gedurende het verloop van de dag.

Zo moet een ruimte die is ingericht voor concentratie en individueel werk er anders uitzien dan een ruimte waarin samenwerking en creativiteit voorop staan. Een manier om dat te bereiken is het gebruik van  modulaire vloerbekleding. Met de juiste tegels kun je bijvoorbeeld opvallende kleurbanen en complexe texturen aanbrengen, waarmee je ruimtes duidelijk van elkaar kunt onderscheiden.

Keuzevrijheid

Door het toepassen van kleurenpsychologie en designtrends als Hygge en Gluggagedur en door het inrichten van verschillende werkzones, creëer je flexibele en productieve omgevingen. Het personeel kan dan zelf de ruimte kiezen waarin zij op dat moment en voor die taak het beste denken te presteren.

De manier waarop we werken verandert continu en dat geldt ook voor het ontwerp van werkplekken. Eén ding zal niet veranderen: werkgevers die waarde hechten aan design, dat het welzijn en de prestaties van personeel verbetert, hebben een streepje voor op de concurrentie.

LEES OOK:
Wat is...het verschil tussen een basispsycholoog en een GZ psycholoog?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *