Als ik mij niet optimaal voel, pak ik het liefst pen en papier. Neerkrabbelen wat ik denk en voel lijkt te helpen. Daarna voel ik me vaak opgelucht en helder. Schrijven over emoties heet ook wel expressief schrijven. De wetenschap bevestigt mijn ideeën over de positieve effecten van expressief schrijven op de gemoedstoestand. Uit onderzoek blijkt dat schrijven over emoties een gunstige invloed heeft op je psychische gesteldheid.

Negatief

Niet lekker in je vel zitten, betekent vaak dat je loopt te piekeren. Deze negatieve gedachtes wekken vervolgens negatieve gevoelens op. Toch is het goed om te bedenken dat zorgen vaak nuttig zijn. Denk aan tijden dat je krap bij kas zat of twijfelde over je baan. Indien deze zaken een knoop in je maag veroorzaken, besteed je er aandacht aan en onderneem je mogelijk een actie om de situatie te veranderen. Stel dat je dat niet deed, dan blijven de zaken misschien zoals ze zijn en is er meer kans dat de situatie uit de hand loopt.

Concreet

Hoe nuttig zorgen ook zijn, ze zijn natuurlijk vooral vervelend: ze houden je van je werk of zelfs van je nachtrust af. Een simpele weg om die zorgen beter onder controle te krijgen, is door pen en papier te pakken. Door je emoties te noteren, realiseer je mogelijk pas dat je eigenlijk niet zo lekker in je vel zit en ga je ontdekken waardoor dat precies komt. Bovendien maak je jouw emoties concreter en duidelijker door ze om te zetten in woorden. Bovendien is iets wat we begrijpen minder angstaanjagend dan iets onbekends. Ook toont wetenschappelijk onderzoek aan dat het opschrijven van een ‘geheim’ stress kan verminderen. Denk bij geheimen aan gevoelens of ervaringen die je nog met niemand anders hebt gedeeld.

LEES OOK:
De verborgen Wetten van de Aantrekkingskracht

 Schrijven over gebeurtenissen die een grote indruk achterlaten is niet alleen goed voor onze mentale gezondheid maar ook voor de lichamelijke gezondheid. Onderzoek toont aan dat we er beter van slapen en dat we socialer betrokken zijn na expressief schrijven. 

Oplossingen

Er is meer: Nu je beter weet welke zaken een bijdrage leveren aan jouw negatieve gedachten, kun je oplossingen gaan bedenken. Zijn er bijvoorbeeld manieren om minder geld uit te geven zodat je wat breder bij kas komt te zitten? Of kan je een gesprek aanknopen met je baas om jouw twijfels over je baan te bespreken? Aan de slag ermee!

Schrijfvoer

Natuurlijk bestaat de kans dat je weinig aan je zorgen kan veranderen. Heb je al zo je best gedaan om bevriend te raken met een collega die dwars door je heen lijkt te kijken, maar blijft het gebeuren? Dan is het belangrijk om dat probleem te accepteren zoals het is. De negatieve emoties die je blijft ervaren, zijn in ieder geval wel mooi schrijfvoer.

Voordelen

Expressief schrijven kent vele voordelen voor je geestelijke en lichamelijke gezondheid. Zoek je eens een andere uitlaatklep voor je negatieve gevoelens dan een rondje rennen of een feestje pakken? Schrijf het van je af!

LEES OOK:
Botox Verlamt Niet Alleen je Spier, Maar Mogelijk Ook je Emotie

 

Bronnen:

Lepore S.J., Smyth J. (2002). The writing cure. Washington, DC: American Psychological Association

Smyth J.M. (1998). Written emotional expression: Effect sizes, outcome types, and moderating variables. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 66, 174–184

Geschreven door Anouk Bercht

Anouk volgde de bacheloropleiding Psychobiologie en haalde een master in de Psychologie. Daarna verdiepte zij zich in de wetenschapscommunicatie en liep zij een journalistieke stage bij het populair wetenschappelijke tijdschrift Eos Psyche&Brein. Daar merkte ze dat zij het een fantastische uitdaging vond om complexe zaken te kunnen vertalen naar heldere en aantrekkelijke teksten. Ze schreef daar voornamelijk over hersenwetenschap en over psychologie. Daarnaast houd ze van fotograferen, rennen en reizen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *