Onzekerheid, telkens beren op de weg zien, schaamte, schommelende hormonen, perfectionisme, veeleisende bazen of faalangst. Zomaar wat items die voorbij komen in het boek ‘Uit je burn-out, een 30 dagen programma.’ 30 dagen? Is dat niet wat ambitieus, dacht ik toen ik de titel las. Het suggereert een beetje alsof je een burn-out binnen 30 dagen op kan lossen terwijl de werkelijkheid toch echt wat weerbarstiger is.

Stress

Een burn-out is in principe de overtreffende trap van overspannenheid. Het begint met stress… veel stress. Die stress kan veroorzaakt worden door dingen die op je werk gebeuren, zoals hoge werkdruk, slecht ingewerkt worden of een veeleisende baas, maar het kan net zo goed veroorzaakt worden doordat je plotseling te maken krijgt met een ernstige ziekte, een overlijden of een scheiding. Overspannenheid ligt dan op de loer en als je al de signalen en ‘rode vlaggen’ negeert, volgt na een tijdje als vanzelf een burn-out. Dan is het stresssysteem kapot gegaan.

Ondersteuning

Carien Karsten, de schrijfster van het boek, is psychotherapeut en coach en heeft veel ervaring in het werken met mensen met stressgerelateerde problematiek. Ze heeft met dit boek een handzaam en prettig leesbaar boek geschreven wat goed dienst kan doen als zelfhulpboek, ter ondersteuning van het genezingsproces. Je zal er niet in 30 dagen mee genezen zijn als je het doorneemt, maar datgene wat er aan psycho-educatie, tips, adviezen en handvatten wordt meegegeven, snijdt hout en is zeker helpend te noemen als je last hebt van ernstige stressklachten.

Oefening

Een van de oefeningen die me het meest bijblijft, is een mooie bewustmakende oefening. Het is de oefening van de energievreters en de energiegevers. Als je mensen die oefening laat doen, krijgen ze een veel beter beeld bij waar ze energie verliezen en wat hen weinig oplevert en waar ze juist energie van krijgen en wat ze dus veel oplevert. Het keert het proces van ‘leeglopen’ uiteindelijk om als ze hiermee aan de slag gaan. Ze kunnen doelgerichter hun batterijtje weer vullen.

Inzicht

Als je herstellende bent van een burn-out, dan is het boek inzichtgevend en bewustmakend, omdat het duidelijk beschrijft wat er allemaal bij komt kijken als je weer beter wilt worden. Het boek is opgedeeld in overzichtelijke hoofdstukken met telkens een onderwerp wat gerelateerd is aan stressproblematiek. Voor iemand met stressklachten is het fijn als je niet gelijk heel veel hoeft te lezen, want dat lukt vaak niet zo goed. Het 30 dagen programma is zo opgebouwd dat je elke dag een klein stukje kan lezen en meteen iets hebt om over na te denken of mee aan de slag te gaan.

Meerwaarde

Ik heb het boek nu al een aantal keer uitgeleend aan cliënten die te kampen hadden met overspannenheid en burn-out klachten. Stuk voor stuk gaven ze aan dat ze er wat aan gehad hebben. Ze vonden er herkenning in, wat op zich al ontspannend werkt. Je bent immers niet de enige die dit meemaakt, het komt vaker voor, het is duidelijk herkenbaar. Ze snapten beter wat er met hen aan de hand was en welke dingen stress bevorderend zijn, maar ook wat je kan doen om de stress te verminderen. Het boek is prettig leesbaar en ook voor mensen die niet zo thuis zijn in het psychologisch vakgebied, is het begrijpelijk geschreven. Kortom, een waardevol boek wat naast therapeutische begeleiding zeker een meerwaarde heeft en helpt in het helingsproces naar een stressvrij en ontspannen leven.

Geschreven door Jolande Rommens-Musquetier

Na 30 jaar voor politie en justitie te hebben gewerkt wilde Jolande graag meer met mensen gaan werken. Ze koos voor een echte hulpverlenersopleiding tot psychosociaal counselor en haalde voor het eerst in haar leven een HBO diploma. In 2013 startte ze succesvol haar eigen praktijk Minerva Counseling en werkt nu als vrijgevestigd therapeut, counselor en coach in Breda. Naderhand is ze nog een aanvullende opleiding tot mediator gaan doen. Ze behandelt mensen met angst, stress en depressieklachten. Daarbij helpt ze koppels met relatieproblemen en conflicten. In 2014 richtte ze haar eigen facebookgoep Overgang/Menopauze op vanuit haar eigen behoefte om met lotgenoten te kunnen praten die ook in de overgang waren. Tot haar grote verbazing groeide de groep in rap tempo uit tot een groep met ruim 4000 vrouwen in de overgang. Om meer bekendheid aan de overgang te geven werkte Jolande met Eveline Bakker van platform Vuurvrouw samen om een boek met ervaringsverhalen van vrouwen in de overgang uit te brengen. Eind 2016 kwam haar eerste boek uit: Openhartig over de Overgang.