Als ik maar op tijd ben bij die belangrijke vergadering. Wat als ik mijn tekst vergeet tijdens presenteren. Heb ik al mijn spullen wel in mijn tas gedaan?
We herkennen het allemaal wel. De zeurende gedachten die ons niet met rust laten. Nooit meer piekeren?! Dat klinkt bijna onmogelijk en zou tegelijkertijd een droom zijn van velen onder ons. Marleen Derks beschrijft in haar boek hoe je deze droom in vijf stappen kunt waarmaken. Wil je ook weten hoe, lees dan snel verder!

De KEUZE methode

Marleen Derks is psycholoog en piekertherapeut. Met de door haar ontwikkelde KEUZE methode heeft zij al vele mensen geholpen met ontpiekeren. Haar boek – inmiddels derde druk – geeft inzicht in deze methode. KEUZE staat voor Kiezen, Emotiemanagement, Uitvoeren, Zelfreflectie en Evaluatie. Met deze methode breng je denken, voelen en doen meer met elkaar in balans.

Kiezen

Kiezen voor meer geluk. Ja zeker, dat kan iedereen. In dit boek beschrijft de auteur hoe je zelf, al zittend op de bank, kan kiezen voor een tikkeltje meer geluk. Namelijk door de focus op je positieve gedachten te richten, die op zijn beurt leiden tot een goed gevoel. Door mee te gaan in de flow en een prettige omgang met anderen. Een positief zingeving van het leven en het kunnen ontwikkelen van nieuwe vaardigheden.

Emotiemanagement

Emoties zijn in beweging, zijn nooit hetzelfde en hebben een grotere invloed op ons leven dan we denken. Om bewust te worden van je emoties dien je eerst bewust te worden van je ademhaling. De auteur beschrijft kort en concreet een ademhalingsoefening die je thuis kunt oefenen. Als je er eenmaal bewust van bent, kun je deze beter in balans brengen. Voeding en beweging zijn tevens van belang voor een goed emotiemanagement.

Uitvoeren

Nu ga je het geleerde toepassen. De auteur vertelt hoe je aan de slag kunt gaan om je sterke kanten te onderzoeken. Tevens hoe je je eigen valkuilen kan herkennen en jezelf geruststellende gedachten kan aanleren door jezelf toe te spreken. Derksen motiveert je om met haar oefeningen verandering aan je negatieve denkpatroon te brengen. Hoe je uitstelgedrag kunt aanpakken? Marleen Derks vertelt dat in dit hoofdstuk.

Zelfreflectie

De auteur vertelt hoe je jezelf kunt trainen om het positieve op te merken. Een focus op de doelen en vertrouwen in jezelf en in dit boek, zijn van belang voor een realistische zelfreflectie.

Evalueren

Het resultaat! Missie is voldaan en aan het eind van het boek, in dit hoofdstuk, leer je te evalueren bij de uitkomst. Als je dit hoofdstuk uitleest krijg je een felicitatie voor de eerste stap die je hebt gezet om nooit meer te piekeren!

Al met al kan ik zeggen dat dit boek je aan het werk en (positief) denken zet, met oefeningen zoals een piekerkwartier inzetten en het effectief leren geven van feedback. Denk je dat jij een professionele piekeraar bent? Na het lezen van dit boek niet meer. Als psycholoog is dit boek voor mij een handig meeneem boek die ik in de behandelingen zal gebruiken. Door de laagdrempelige oefeningen en prettige manier van schrijven lees je al snel door het boek heen. Ik zou zeggen, wacht niet langer en lees het boek om je droom waar te maken “nooit meer piekeren!”

Geschreven door Vahide Kutlu

Vahide Kutlu heeft in 2017 de master Klinische Ontwikkelingspsychologie afgerond aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Zij liep praktijkstage bij Kenter Jeugdhulp in Amstelveen en heeft daar veel diagnostiek en behandelervaring opgedaan. Wegens haar affiniteit met de doelgroep heeft zij tijdens en na haar studie veel met kinderen en jeugdigen gewerkt op vrijwillige basis. momenteel is zij werkzaam bij een grote GGZ instelling, waar zij met jeugd en gezin werkt die een niet-Westerse achtergrond hebben. Zij heeft veel passies en Psyblog.nl biedt haar de mogelijkheid om twee van haar passies te combineren, namelijk schrijven en psychologie!