De zomervakantie loopt bijna tot zijn eind. Voor sommigen is het gewone leven zelfs al weer begonnen! Ik hoor vaak terug dat mensen een goede start willen maken na de zomervakantie en daarom een aantal nieuwe doelen stellen. Desondanks lukt het vaak niet zo goed om deze doelen daadwerkelijk te behalen…

Dit brengt elke keer weer de nodige irritaties met zich mee. We googelen nóg een keer: ‘hoe behaal ik mijn doelen?’. We volgen alle tips die we vinden nóg een keer op. Maar toch mislukt het wéér. We zeggen massaal tegen onszelf: ‘sukkel!’, ‘lozer!’, ‘mislukkeling! Je kunt ook niks!’. We besluiten het op te geven, om na een paar weken weer van voor af aan te beginnen en dezelfde cyclus opnieuw te doorlopen.

Implementatie-intenties

Maar laten we eerlijk zijn: dit heeft gewoon geen zin. Daarom wil ik vandaag dé manier met jullie delen die er voor gaat zorgen dat je je doelen eindelijk wél gaat behalen en je jezelf eindelijk wél aan je goede voornemens kunt houden. En nee, ik ga niet opnieuw de welbekende SMART-methode herhalen. Die kennen we inmiddels wel. Ik wil jullie vandaag een vrij nieuwe methode leren. Namelijk: het stellen van implementatie-intenties.

Implementatie-intenties hebben de volgende vorm: als [situatie], dan [gedrag]. Even een paar voorbeelden:

  • Als ik zin heb in een koekje, pak ik een appel.
  • Als het donderdagavond is, ga ik een rondje hardlopen.
  • Als het 18:00 uur is geweest, beantwoord ik geen werkmails meer.
  • Als het 22:30 is, ga ik naar bed.

Zoals je ziet leggen implementatie-intenties een duidelijke link tussen een situatie en een gedragsrespons. Hierdoor neemt de kans dat je je daadwerkelijk aan goede voornemens kunt houden, toe. En zodoende bereik je de opgestelde doelen makkelijker en sneller!

Ander gedrag vertonen

Bijvoorbeeld: je merkt tijdens de vakantie dat je weer veel te veel van jezelf hebt gevraagd het afgelopen jaar. Je hebt te veel werk op je genomen, je hebt onvoldoende geslapen en je hebt te weinig vrije tijd gehad. Dat wil je na de zomervakantie anders gaan doen. Het stellen van doelen als ‘ik ga meer slapen’ of ‘ik neem meer vrije tijd’ heeft dan echter weinig zin. Wat je beter kunt doen, is kijken naar de momenten waarop het nu mis gaat en waarop je dus ander gedrag wilt gaan vertonen. Dit zijn namelijk de momenten die perfect zijn voor het stellen van implementatie-intenties!

Ga er eens rustig voor zitten en stel een aantal goede implementatie-intenties voor jezelf. In het begin is het misschien moeilijk om jezelf hieraan te houden, maar gaandeweg leer je de situaties waarin je ander gedrag wilt vertonen beter herkennen. Bovendien zorgt herhaling er voor dat de voorgenomen gedragsrespons automatisch wordt. Binnen no time ga jij consequent om 22:30 uur naar bed en heb je geen last meer van oververmoeidheid!

Heel veel succes!

Geschreven door Eline Venneman

Eline is tweedejaars Toegepaste Psychologie en heeft een enorme passie voor schrijven. Schrijven is één van de dingen die ze het liefst doet. Al helemaal als het over psychologie gaat! Voor PSYblog schrijft ze artikelen over uiteenlopende onderwerpen. Hierin neemt ze zowel kennis over recente psychologische theorieën als haar eigen ervaringen (o.a. over het hebben en het herstellen van een eetstoornis) mee. Ze hoopt dat haar frisse blik ervoor zorgt dat ze een wat jongere doelgroep kan bereiken, enthousiast kan maken én kan helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *