Veel mensen kunnen van zichzelf wel zeggen of ze creatief zijn of niet. Meestal baseer je dat op het feit of je het leuk vindt om met je handen te werken en daar ook goed in bent. Dat is niet zo gek; heel vaak is er een samenhang te vinden in waar je goed in bent en in wat je leuk vindt.

Creativiteit als kenmerk van een persoon

Creativiteit kan zich in veel verschillende vormen uiten. Wanneer je mensen de vraag stelt wie nou écht creatief is, zijn de antwoorden als kunstenaars, schilders, architecten en mensen van de kunstacademie de meest voor de hand liggende. Maar creativiteit kan in veel meer situaties tot uiting komen. Denk aan een hobby als bloemschikken, het schrijven van een boek, het samenstellen van de juiste garderobe, maar ook het handig zijn in het oplossen van huishoudelijke dingetjes. Creativiteit, je hebt het of je hebt het niet. Het wordt daarom ook wel als een ‘kenmerk’ van iemand genoemd. Tenminste, dat denken we. Want hoe creatief is creatief eigenlijk..

De omgeving als invloed: priming in creativiteit

Bizar, niet?
De vraag die meteen opkomt is of creativiteit dan wel zo creatief is. Bovenstaand filmpje beweert dat het namelijk door middel van priming kan worden beïnvloed…

Priming is een manier om bepaalde gedachten en ideeën in je hoofd te activeren. Er zijn twee verschillende soorten priming, namelijk supraliminaal en subliminaal. Twee moeilijke termen, die eigenlijk het volgende inhouden. Supraliminaal wil zeggen dat een priming bewust kan worden waargenomen. Deze priming zie je. Subliminaal is juist het tegenovergestelde. Deze priming zie je niet en wordt ook wel onbewuste priming genoemd. Maar in beide gevallen ben je je niet bewust van de activatie die er plaats vindt. Allerlei verschillende dingen die er mee te maken hebben worden geactiveerd. Klinkt dit vaag? Voorbeeldje: als iemand zegt Bassie denk jij… Als iemand zegt Ferrari dan denk jij aan…. Dit wordt er bedoeld als er allerlei verschillende dingen worden geactiveerd bij het horen of zien, of juist niet zien, van iets. Priming maakt hier gebruik van. Het aanbieden van een stimulus moet leiden tot het activeren van een heleboel andere dingen. Zo is ook te zien in bovenstaand filmpje. Door bepaalde cue’s worden weer andere cue’s geactiveerd. Hoe creatiever je bent, hoe meer cue’s je zal activeren, maar dit kan dus enigszins gestuurd worden.

Natuurlijk, je moet het ergens in je hebben, met twee linker handen zal het je ook lastiger worden gemaakt. Maar ben je als creatieveling dan wel echt zo uniek? Iemand als Andy Warhol, heeft die niet gewoon heel lang naast een gebouw met neonletterreclame gewoond?

 

Geschreven door Loes Janssen

Loes heeft haar Bachelor diploma behaald aan Tilburg University in de track Psychologie en Maatschappij. Momenteel volgt zij de master Persuasive Communication aan de Universiteit van Amsterdam. Ze is vooral geïnteresseerd in de psychologie binnen reclames, communicatie, branding en advertisement. Afgelopen half jaar heeft ze gestudeerd in Melbourne en gereisd door Australië, Nieuw-Zeeland en Taiwan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *