Woensdagavond is het weer zover: oudejaarsavond. Voor velen betekent dit genieten van oliebollen, champagne en vuurwerk. Maar ook is het de avond dat veel Nederlanders in spanning afwachten of ze het nieuwe jaar als miljonair gaan beginnen. Niet alleen de trekking van de postcodeloterij, maar ook de oudejaarstrekking van de staatsloterij vindt plaats op oudejaarsavond. Het mooie van deze loterij is dat je zelf het eindcijfer van je lot mag bepalen. De afgelopen vier jaar werd het getal 7 het vaakst gekozen als eindcijfer. Echter, vorig jaar bleek dat op het minst vaak gekozen cijfer, 0, het meeste geld is gevallen: 35 miljoen. Toch is dit jaar weer het getal 7 het populairst, waar vorig jaar ‘maar’ 15 miljoen op viel.

Mensen denken dus dat het getal zeven ze geld oplevert. Ruim 40% van de Nederlanders heeft een geluksgetal. Bij velen is dit het getal 7. Als ik rondvraag wat binnen mijn vriendenkring de reden daarvan is, krijg ik wisselende antwoorden. Vaak betreft het de geboortedatum, het huisnummer of het rugnummer van de sport die ze beoefenen. Ook kreeg ik opvallend vaak het antwoord: “zeven voelt gewoon goed” of “het is een oneven cijfer”. Omdat het niet zo is dat er meer mensen in juli of op de zevende jarig zijn en er niet meer rugnummers 7 zijn dan andere cijfers, ging ik verder zoeken naar waar deze, schijnbaar onwillekeurige, voorkeur bij ons vandaan komt.

LEES OOK:
Het Succes van 3FM Serious Request!

Staatsloterij 1

Het geloof

Zeven is al jaren lang in meerdere geloven een heilig getal. Zeven staat in de bijbel voor volheid of volmaaktheid. Er zijn bijvoorbeeld zeven hoofdzonden en zeven deugden. Het Onze Vader bestaat uit zeven beden. Na zeven dagen droogte liet Noach de duif van zijn ark vliegen. In het hindoeïsme heeft de zon zeven stralen waarvan de zevende het middelpunt is en God’s macht uitstraalt. In de Islam staat het getal zeven voor perfectie en lopen pelgrims zeven keer rond de heilige Kaäba in Mekka. Deze geloven en tradities zijn al eeuwenoud, maar hier zijn weinig mensen in Nederland mee bekend. Toch blijft anno 2014 het getal zeven populair. Vanuit de psychologie zijn hier ook een aantal mogelijke verklaringen voor.

Mere exposure: bekend maakt bemindMere exposure

Mere exposure is het fenomeen dat wanneer je iets vaak ziet, je dit steeds leuker gaat vinden. In je leven heb je eigenlijk continu met het cijfer 7 te maken, omdat je plant in delen van 7 dagen. Ook gaat je wekker vaak op een tijd met een 7 erin als je een kantoorbaan hebt. Daar komt bij dat veel mensen streven naar 7 uur slaap per nacht. Je wordt dus in je dagelijkse leven vaak met zevens geconfronteerd, wat ertoe kan leiden dat je er letterlijk van gaat houden.

LEES OOK:
Wat Nespresso heeft geleerd van Albert Heijn en Mora

Zeldzame getallen

Een andere theorie die de vorige tegen lijkt te spreken, is dat mensen houden van zeldzame getallen. Nou is zeven niet echt zeldzaam, zoals hierboven aangegeven is, maar het is wel een priemgetal. Het is dus alleen deelbaar door één en door zichzelf. Dit zorgt ervoor dat het een “sterk” getal is.

Kuddedieren

We zijn allemaal kuddedieren. Dit begint al op zeer jonge leeftijd. Je wilt altijd hetzelfde als je beste vriendje of vriendinnetje of je broer die twee jaar ouder is. Laat dit nou net de periode zijn waarin je vaak een voorkeur voor een geluksgetal ontwikkelt. Dit domino-effect kan ervoor gezorgd hebben dat de voorkeur voor het getal zeven is blijven voortbestaan, doordat we maar wat graag kopiëren wat de mensen in onze omgeving doen.

Er zijn dus veel redenen waarom mensen de 7 zouden kiezen als hun geluksgetal. Ikzelf speel op 31 december mee met eindcijfer 11, ook een priemgetal, mijn geboortemaand en het rugnummer van mijn favoriete voetballer… Let’s hope for the best.

Bronnen:
http://nieuws.nederlandsestaatsloterij.nl/zeven-is-populair-maar-niet-altijd-succesvol/

Zajonc (1960): the process of cognitive tuning in communication

Geschreven door Renske van der Linden

Renske is vorig jaar afgestudeerd als Economisch Psychologe. Na haar afstuderen heeft ze een reis door Azië gemaakt. Nu is ze aan het werk als Consultant in de energiebranche. Ze schrijft graag over psychologische verklaringen van dagelijkse gebeurtenissen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *