2015 was de doorbraak van een nieuw soort entertainment; de escape room. Voor wie het niet kent; je laat je vrijwillig (meestal met een groep) opsluiten in een kamer en krijgt ongeveer een uur de tijd om, door het oplossen van allerlei puzzels, uit deze kamer te ontsnappen. De ‘Da Vinci Code’ in het klein. Er zijn in Nederland binnen een jaar honderden van deze kamers verrezen – en ik heb er een aantal van mogen spelen. De kwaliteit en spelvreugd verschilt echter nog veel tussen de verschillende kamers en ik denk dat een aantal psychologische factoren dit kunnen verklaren. Daarom geef ik je vandaag drie psychologische principes waar een Escape Room bouwer rekening mee kan houden.

Give me Endorphines!

Endorfines zijn stoffen die aangemaakt worden in de hypofyse. Ze geven je een gevoel van geluk en worden met name getriggered in de beloningsystemen in de hersenen. Ze komen vrij op het moment dat je iets ‘goed’ hebt gedaan (zoals het oplossen van een puzzel in een escape room). Tip voor bouwers van Escape Rooms; zorg dat er zoveel mogelijk succes-momenten zijn en zorg ervoor dat het duidelijk is dat iemand succes heeft. Geen twijfel dus over de uitkomst van een puzzel. Probeer zoveel mogelijk kleine puzzeltjes te maken waardoor je verder komt in het verhaal (en het oplossen van de kamer) en de endorfines zullen rijkelijk stromen!

Fear – no fear!

Sommige Escape Rooms zijn zogenaamde horrorkamers. Naast de druk om op tijd uit de kamer te ontsnappen, zijn er horrorelementen toegevoegd die het allemaal nog spannender maken. Weet dat wanneer je dit toevoegt, je een specifieke doelgroep bedient en dat niet iedereen enthousiast zal worden van je escape room. Angst zorgt voor het vrijmaken van adrenaline, en triggert de ‘fight-or-flight’ reactie. Mensen willen vechten of vluchten (en dat laatste kan niet, want de kamer zit op slot). Bij extreme angst kan daarnaast verstarring optreden, je bent dan letterlijk lamgeslagen van angst. Sommige mensen kicken op al deze effecten, maar een grote groep ook niet. Zorg er dus voor dat je duidelijk aankondigt dat men een ‘horror-escape’ room speelt.

Teamwork

Sommige kamers bestaan uit allerlei kleine puzzels die individueel op te lossen zijn. In andere kamers moet je juist samenwerken om tot de oplossing te komen. Aangezien men meestal in een groep een Escape Room speelt, is het leuk om mensen te dwingen om samen te werken om verder te kunnen komen in de kamer. Dit kunnen zowel fysieke uitdagingen zijn die men simpelweg niet alleen op kan lossen tot mentale uitdagingen waarbij men bijvoorbeeld aan twee verschillende zijdes van de kamer met elkaar moet communiceren om tot de oplossing te komen. De onderlinge band tussen de groepsgenoten wordt hierdoor sterker. Je smeedt een team. Daarnaast wordt de groep verantwoordelijk voor het succes van het oplossen van de kamer en worden individuen niet meer afgerekend op eventuele missers (het is allemaal jouw schuld!). Alleen ga je sneller… samen kom je verder!

Conclusie

Ik kan je van harte aanbevelen om een keer een Escape Room te spelen. Op http://www.escaperoomreviews.nl kun je reviews lezen van alle escape rooms die er ondertussen zijn in Nederland. En wil je een keer echt iets speciaals? Doe dan mee aan de Prison Escape.

Geschreven door Jerre Maas

Jerre is van oorsprong sociaal psycholoog en is tevens de initiatiefnemer van PsyBlog. Hij houdt zich daarnaast bezig met innovatieve presentatieconcepten en presentatietechnieken en het verbeteren van zelfpresentatie. Hij is een enthousiaste en betrokken ondernemer. Meer informatie over Jerre kunt u vinden op www.jerremaas.nl.

2 comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *