Vroeger kwam het al in de vriendschapsboekjes naar voren. Op de vraag; ‘wat wil je later worden?’ schreven sommigen piloot en anderen juf of politieagent. Als ik zo terugblader door de boekjes, zie ik echter ook vaak het antwoord ‘gelukkig’. Ook als je ouder wordt blijft dit vaak een thema. Hoe word je gelukkig? En hoe houd je dit geluk vast? ‘Geluksprofessor’ Patrick van Hees heeft zijn leven volledig gericht op het thema geluk. Hij heeft er een nieuw boek over geschreven: Geluk is D.O.M. Ik mocht naar de boekpresentatie in de Dom Toren in Utrecht en heb de belangrijkste zaken voor jullie op een rijtje gezet! geluk-is-dom

De maakbaarheid van geluk

Als je gelukkiger wilt worden kan je je afvragen in hoeverre geluk maakbaar is. Als je mate van geluk vaststaat doordat het bijvoorbeeld aangeboren is, heeft het natuurlijk weinig zin het boek te lezen! Patrick van Hees legt gelukkig direct uit wat het verschil in geluk tussen mensen verklaart. Hierbij blijkt dat zo’n 10% van het verschil door toeval wordt verklaard, 15% door externe factoren, 30% uit aangeboren levensvaardigheden en 45% uit aangeleerde levensvaardigheden. In deze 45% is dus vooral winst te behalen.

De drie bouwstenen van geluk

Na zijn jarenlange verdieping in het thema geluk heeft de schrijver een geluksformule ontwikkeld. Patrick van Hees stelt dat er drie bouwstenen zijn om gelukkig te worden en blijven. Deze drie bouwstenen zijn Doelen, Oplaadpunten en Mensen. Vandaar ook de titel: Geluk is D.O.M.

• Doelen: De aanwezigheid van doelen in je leven is erg belangrijk. Dit mogen kleine doelen zijn, zoals iedere week een half uur lezen. Maar ook grote doelen, zoals het behalen van een diploma of sportprestatie. Belangrijk is dat deze doelen bij jouw sterke eigenschappen passen en dat deze doelen betekenis voor jou hebben. Het boek daagt je uit stil te staan bij jouw sterke eigenschappen en te bedenken welke doelen je op dit moment in je leven wilt bereiken.
  • Oplaadpunten: Ook mensen hebben oplaadpunten nodig. Deze oplaadpunten zijn belangrijk om te ontstressen en meer te kunnen genieten van het moment. Belangrijk is om te kiezen voor oplaadpunten die bij jou passen. Besteed de tijd die je hebt bewust; is Facebook voor jou bijvoorbeeld een oplaadpunt of slurpt het alleen energie? In het boek vind je allerlei tips om meer oplaadpunten voor jezelf te vinden en in te plannen.
  • Mensen: Relaties met mensen zijn erg belangrijk voor je geluk. Dit kunnen allerlei verschillende relaties zijn; met je vrienden, geliefde of collega’s. Het boek laat je nadenken over het belang van de relaties in jouw leven. Ook geeft het tips om meer uit je bestaande relaties te halen en nieuwe relaties te creëren.

people-1644664_1280

Wetenschap en spiritualiteit

In de boekpresentatie komt naar voren dat ieder mens op zijn eigen manier naar geluk zoekt. Je hebt de mensen die in de spirituele hoek zoeken naar geluk, maar ook mensen die de zoektocht naar geluk geheel wetenschappelijk benaderen. Dit boek zoekt in beide hoeken naar antwoorden. Patrick geeft zelf aan dat als er een lijn getrokken wordt met aan de ene kant ‘spiritualiteit’ en aan de andere kant ‘wetenschap’, het boek uiteindelijk in het midden eindigt. Het boek geeft veel praktische tips en moedigt je aan na te denken waar jíj gelukkig van wordt. Zoals Patrick zelf ook zegt: ‘Een magische formule voor geluk bestaat niet’.beach-1599762_1280

Conclusie

Het boek Geluk is D.O.M is erg fijn om te lezen. Het bestaat uit korte hoofdstukken, is makkelijk geschreven en biedt inspiratie door middel van ervaringsverhalen en quotes. Het boek geeft handvatten voor mensen die actief met hun geluk bezig willen zijn. Uiteindelijk bepaal jíj wat je uit het boek haalt. Het boek is een mooie motivatie om eens bewust bezig te zijn met de keuzes die je dagelijks maakt. Door je geregeld vragen te stellen en tips te geven daagt Patrick van Hees je uit andere keuzes te maken en anders na te denken. Ook ga je door vragen in het boek meer stilstaan bij de mooie momenten in het leven. Door bijvoorbeeld na te denken over mensen/gebeurtenissen in je leven waar je dankbaar voor bent. Dit boek is dus zeker een aanrader voor mensen die actief met geluk bezig willen zijn en die durven te reflecteren op hun manier van nadenken en hun gedrag. fun-725813_1280

Wil jij graag een extra dosis geluk? Houd dan onze Facebook goed in de gaten! Binnenkort geven wij het boek én exclusieve gelukssessies van Patrick van Hees weg.

Geschreven door Marleen Hoek

Marleen is afgestudeerd als kind- en jeugdpsychologe. Tijdens haar studie merkte ze dat ze graag één op één hulp biedt waarbij er sprake is van maatwerk voor de cliënt. Ze werkt nu als levensloopcoach waarbij ze volwassenen en kinderen met autisme begeleidt op diverse levensgebieden. Tijdens haar eerdere werk op een basisschool rees bij haar de vraag hoe we het onderwijs in kunnen richten zodat álle kinderen tot leren kunnen komen. Daarom is ze gestart met de Pabo en houdt ze ontwikkelingen op het gebied van onderwijs en psychologie goed in de gaten.