Eerder dit jaar verscheen het boek Ikigai, het Japanse geheim voor een lang en gelukkig leven. Na het lezen van dit boek sta je vast te popelen om aan de slag te gaan en je eigen Ikigai te vinden! Bettina Lemke schreef daarover een boek: Ikigai werkboek; Praktische oefeningen bij het vinden van jouw Ikigai, het Japanse geheim voor gezond en gelukkig leven. Uiteraard was ik erg nieuwsgierig naar dit boek en de tips om je Ikigai te ontdekken.

Wat is Ikigai?

Ikigai is een Japans woord, kortgezegd betekent Ikigai ‘je reden van bestaan’. Je kunt Ikigai ook zien als ‘de reden waarom je iedere dag je bed uitkomt’. Je Ikigai omvat je passie, beroep, roeping en missie. Mensen die hun Ikigai gevonden hebben, schijnen gelukkiger en langer te leven. Bij het stilstaan bij jouw Ikigai noemt de schrijfster dat ook kleine dingen je Ikigai kunnen zijn: Kijken naar een zonsondergang bijvoorbeeld, iedere zaterdag een fietstocht maken, of genieten van lekker eten.

Levensmotor Ikigai

Het werkboek bestaat uit twee delen. Het eerste deel biedt een stukje theorie achter de Ikigai. Hierin worden ook voorbeelden gegeven van de Ikigai van andere mensen. Ook wordt verteld over het eiland Okinawa, waar vele honderdjarigen leven met ieder hun eigen Ikigai. Er worden kort een aantal basisregels voor een zinvol leven beschreven: Bewuste ademhaling, gezonde voeding, voldoende beweging, goede nachtrust, work-life balance, veerkracht kweken en gemeenschappelijk leven.

Je eigen Ikigai ontdekken

In het tweede deel van het boek ga je je eigen Ikigai ontdekken door middel van vragen, korte uitleg en oefeningen. Sommige punten zijn ook terug te vinden in andere boeken over geluk, zoals het tonen van dankbaarheid en onderzoeken van je kernkwaliteiten. De schrijfster legt tussen de oefeningen door verschillende concepten nog wat uitgebreider uit, zoals intrinsieke motivatie. Met de oefeningen ga je stap voor stap aan de slag om tot je Ikigai te komen. De oefeningen bieden houvast om bezig te zijn met wie je bent en wat je wilt. Ze helpen je ook om juist in het moment te zijn en te kijken: ‘Wat heb ik al? Waar ben ik dankbaar voor?’ Uiteindelijk wordt het zo steeds duidelijker waar je nu staat, wat je krachten zijn en waar je de komende tijd aan wilt werken.

Oordeel

Het boek ziet er mooi uit en heeft een handig formaat om mee te nemen als werkboek. Het theoretische deel is zeer kort, waardoor het boek wellicht niet erg geschikt is voor mensen die nog helemaal niets over Ikigai gelezen hebben. De schrijfster biedt deze mensen wel literatuur en bronvermeldingen aan achter in het boek.

Het tweede gedeelte met oefeningen is een toevoeging voor mensen die meer handvatten willen om hun Ikigai te vinden. De oefeningen zijn duidelijk afgebakend en de schrijfster geeft ook het tempo aan om de oefeningen mee te maken. Tussendoor beschrijft ze meditatie oefeningen die je tot rust brengen voor je gaat schrijven. Nadelig vond ik dat de ruimtes om in te schrijven best klein zijn. Bij het brainstormen is het daarom handig een extra blad of schrift erbij te houden. Persoonlijk vond ik het jammer dat er bij de oefeningen geen aandacht was voor de oorsprong van Ikigai en er geen koppeling naar Japan, Japanse oefeningen of meditaties werd gemaakt.

Al met al is het boek aan te raden aan mensen die zichzelf beter willen leren kennen, stil willen staan bij hun innerlijke wereld en aan de slag willen gaan om hun Ikigai te vinden. Als je de oefeningen serieus neemt en de tijd neemt om ze in te vullen heb je uiteindelijk een mooie afspiegeling van jouw passie, missie en misschien ook zelfs van je beroep en roeping.

Ben jij nieuwsgierig geworden naar Ikigai werkboek? Bestel het boek hier!

Geschreven door Marleen Hoek

Marleen is afgestudeerd als kind- en jeugdpsychologe. Tijdens haar studie merkte ze dat ze graag één op één hulp biedt waarbij er sprake is van maatwerk voor de cliënt. Ze werkt nu als levensloopcoach waarbij ze volwassenen en kinderen met autisme begeleidt op diverse levensgebieden. Tijdens haar eerdere werk op een basisschool rees bij haar de vraag hoe we het onderwijs in kunnen richten zodat álle kinderen tot leren kunnen komen. Daarom is ze gestart met de Pabo en houdt ze ontwikkelingen op het gebied van onderwijs en psychologie goed in de gaten.