Mensen lijken soms wel continu op zoek te zijn. Op zoek naar geluk, de zin van het leven, het ultieme beroep of naar wat hen passie brengt. Het mysterieuze Japanse woord ‘Ikigai’ lijkt dit alles te omvatten. Frances Miralles en Héctor García vertrokken naar Japan om er onderzoek naar te doen. Ze onderzochten hoe de Japanners eten, werken en hoe de sociale omgeving eruit ziet. Vervolgens schreven ze er een mooi boek over: Ikigai: Het Japanse geheim voor een lang en gelukkig leven.

Wat is Ikigai?

Ikigai is een Japans concept en kan los vertaald worden als het geluk altijd bezig te zijn. Ikigai is de ultieme combinatie van je passie, missie, beroep en roeping. Sommige mensen zijn zich al bewust van hun Ikigai, maar voor anderen is dit een zoektocht. Door het hele boek heen worden inzichten gedeeld over wat mensen met een Ikigai gemeen hebben. Om je eigen Ikigai te vinden worden de principes van Logotherapie, Morita-therapie en Naikan-meditatie in het boek beschreven.

Leven met Ikigai

De schrijvers benoemen vaak de inwoners van Okinawa als bewijs dat het hebben van een Ikigai goed is voor de lichamelijke een geestelijke gezondheid. Op dit eiland wonen namelijk het meest aantal eeuwelingen per 100.000 inwoners. In het boek staan verschillende verhalen over de ervaringen die de schrijvers hebben opgedaan in Okinawa. Uiteindelijk vonden de schrijvers een aantal aspecten die erg belangrijk zijn voor een lang en positief leven. Dit noemen de schrijvers ook wel de sleutels tot anti-aging:

• Gezond eten: De schrijvers noemen het dieet van de bewoners van Okinawa ook wel het ‘wonderdieet’. In het boek wordt ook het ‘Ikigai dieet’ uitvoerig besproken. Onderdelen van dit dieet zijn bijvoorbeeld gevarieerd eten, vijf maaltijden per dag eten en weinig suiker tot je nemen.
  • Sterke sociale banden: Er bestaan op Okinawa informele groepen die ook wel moai genoemd worden. Deze mensen komen regelmatig bij elkaar en steunen elkaar in moeilijke tijden.
  • Actieve geest behouden: Het is belangrijk om je brein actief te blijven gebruiken, ook als je ouder wordt. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door breintraining of door nieuwe situaties op te zoeken.
  • Stress bewust beperken: Stress heeft een negatieve invloed op het lichamelijk welzijn. De schrijvers moedigen je aan om meer bewust te zijn ín het moment. Meditatie kan ook een positieve invloed hebben op stress.
  • Lichamelijk actief blijven: De schrijvers noemen een zittend bestaan ook wel de ‘vijand van de jeugdigheid’. In het boek geven ze diverse tips om dagelijks meer in beweging te komen. Ook worden er verschillende oefeningen beschreven  die bedoeld zijn om matig intensief te bewegen.

Veerkracht

In het boek wordt beschreven hoe je om kan gaan met problemen en veranderingen zonder dat deze stress en spanning veroorzaken. Mensen die hun Ikigai hebben gevonden, hebben ook wel eens te maken met tegenslagen en stress. Zij zullen in deze situaties echter veel veerkracht tonen. Veerkracht is het vermogen om je door deze tegenslagen heen te slaan en ze te boven te komen. In het boek worden een aantal inzichten gegeven om je veerkracht te vergroten. Een van deze inzichten heeft te maken met het leven in het moment. In het Japans wordt dit ook wel Wabi-Sabi genoemd. Dit is een Japans concept dat je aanmoedigt de schoonheid te zien in al wat vergankelijk, veranderend en imperfect is. De schrijvers geven daarnaast drie praktische tips om meer veerkracht in je leven toe te passen.

Het geheim voor een lang leven is je geen zorgen maken. En een jeugdig hart houden, het niet oud laten worden. Je hart openen voor anderen met een gulle lach op je gezicht. Als je lacht en je hart openstelt, zullen je kleinkinderen en alle andere mensen je graag zien.

-Een honderdjarige, uit Ikigai

Conclusie

Het boek is makkelijk geschreven en heeft korte hoofdstukken met in ieder hoofdstuk een duidelijk afgebakend onderwerp. De missie van het boek is om de lezer zijn Ikigai te laten vinden en je handvatten te geven om langdurig gezond te blijven op lichamelijk en geestelijk gebied. Het boek lijkt op het eerste gezicht voornamelijk te focussen op de manier waarop Japanners een lang en gelukkig leven bereiken. Er komen echter ook nog andere levensvisies in het boek voor. Dit maakt de boodschap soms wat minder duidelijk. De sleutels tot anti-aging worden kort omschreven en spreken voor zich. Er zijn in het boek ook verhalen te lezen van mensen die de 100 hebben bereikt. Deze verhalen zijn kort, maar bieden inzicht in hoe de eeuwlingen in het leven staan en wat zij allemaal hebben meegemaakt. De quotes in het boek bieden ook inzicht in de levenshouding van de lang en gelukkig-levenden.

Als je op zoek bent naar inzicht en inspiratie is dit boek zeker een aanrader. Je krijgt meer inzicht in de gebruiken van mensen die op een positieve manier de 100 jaar bereiken. Er hadden wellicht wat meer handvatten in gekund voor mensen die de inzichten willen toepassen in hun eigen leven. Het boek is echter een mooie toevoeging op de boeken die vanuit een westerse visie zijn geschreven over de zoektocht naar een lang en gelukkig leven.

Ben jij benieuwd geworden naar het boek? Het boek is hier te bestellen:

Koop bij bol.com

Geschreven door Marleen Hoek

Marleen is afgestudeerd als kind- en jeugdpsychologe. Tijdens haar studie merkte ze dat ze graag één op één hulp biedt waarbij er sprake is van maatwerk voor de cliënt. Ze werkt nu als levensloopcoach waarbij ze volwassenen en kinderen met autisme begeleidt op diverse levensgebieden. Tijdens haar eerdere werk op een basisschool rees bij haar de vraag hoe we het onderwijs in kunnen richten zodat álle kinderen tot leren kunnen komen. Daarom is ze gestart met de Pabo en houdt ze ontwikkelingen op het gebied van onderwijs en psychologie goed in de gaten.