Iedereen kent het gevoel van werkgerelateerde stress waarschijnlijk wel. Tot op zekere hoogte is dit gevoel functioneel want het geeft energie waardoor je productief kunt zijn. Maar wanneer stress langdurig aanhoudt kan het tot veel mentale en fysieke klachten zorgen zoals burn-outs, slapeloosheid en aanhoudende vermoeidheid. Daarom is het belangrijk om effectief om te gaan met werkdruk en zo je stress te verminderen. Om deze reden volgen nu vier handige tips voor het omgaan met stress.

Realistisch plannen

Maak een overzichtelijk ‘to-do’ lijstje. Zo kun je duidelijk zien wat er moet gebeuren en zul je productiever omgaan met je tijd. Ook zal het afstrepen van wat je al gedaan hebt een voldaan gevoel opleveren. Bovendien kan dit ook nog eens motiverend werken om aan de volgende taak te beginnen!

Herken je uitstelgedrag

Uitstellen is zo tegenstrijdig: je bent niet bezig met wat je zou moeten doen, maar toch blijft het in je achterhoofd rondspoken en ben je er daarom dus (indirect) wél mee bezig. In plaats van aan de slag te gaan, verspil je dus onnodig veel tijd. Leer je eigen uitstelgedrag daarom beter kennen. Identificeer dit zo snel mogelijk en wanneer je je er schuldig aan maakt, wees dan streng voor jezelf en ga aan het werk. Als dit lukt, kun je jezelf belonen op het moment dat je de taak hebt voltooid. Hierdoor zul je eerder klaar zijn én kun je wat leuks gaan doen!

Focus: één ding tegelijk!

Een gevoel van stress komt vaak voor wanneer je het idee hebt dat je teveel dingen moet doen en dat alles van elkaar afhangt. Misschien haal je een bepaalde deadline wel niet als je een andere opdracht niet op tijd af krijgt. Belangrijk in dit soort situaties is dat je je met één ding tegelijk bezig houdt. Zorg daarom dat je tijdens het uitvoeren van een opdracht, niet al aan het plannen bent hoe je een andere opdracht gaat maken. Door je op één ding tegelijk te focussen lever je betere kwaliteit en voorkom je het gevoel dat je je verantwoordelijkheden allemaal niet meer aankunt.

Efficiënt Pauzeren

Efficiënt pauzeren is heel belangrijk. Hierin besteed je tijd aan jezelf en zorg dat je echt even loslaat waar je mee bezig bent. Wanneer je een lange tijd achter een computer hebt gezeten, is het belangrijk om digitale apparaten juist even te vermijden tijdens de pauze. En als je een zittend beroep hebt, is het essentieel om even te bewegen. Ga in deze gevallen bijvoorbeeld naar buiten en maak een wandeling of ga met collega’s een potje tafeltennissen. Dit zal ervoor zorgen dat je je daarna weer beter kunt focussen op je werk en daardoor zul je productiever zijn. 

Conclusie

Het ervaren van stress is niet per definitie negatief. Wel speelt de mate van de stress -en hoe je ermee omgaat- een belangrijke rol. Volg daarom deze vier tips op om je stressgevoel onder controle te houden. Ga niet over je eigen grenzen heen en zet tijdig een stapje terug wanneer jij aanvoelt dit nodig te hebben. Uiteindelijk zal dat voor je toekomstige productiviteit namelijk ook in je voordeel werken. Succes!

LEES OOK:
Van Kerststress naar Stressless!

Geschreven door Kristy Timmers

Kristy Timmers is 24 jaar en werkzaam als online marketeer bij YoungCapital. Ze heeft twee Masters binnen de sociale wetenschappen en weet daarom veel over psychologische onderwerpen. Door dit te combineren met haar kennis over recruitment schrijft ze met veel plezier interessante gastblogs, je leest ze hier!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *