Je zit voor de zoveelste keer die dag door je Instagram feed te scrollen en komt weer een van die video’s tegen. Een instructie hoe je dan eindelijk die super fluffy Japanse pannenkoekjes maakt of juist een Italiaanse oma die in zeer precieze stappen die lekkerste verse pasta maakt die geliket is door drie van je vrienden. En opeens krijg je honger, want ja, jij wil dat eten eigenlijk zelf ook.

Dat sociale media een grote invloed hebben gekregen in de samenleving is duidelijk. Met onder andere 12,1 miljoen mensen op WhatsApp, 10,4 miljoen op Facebook en 4.6 miljoen op Instagram is het gebruik van sociale media dit jaar weer gestegen, blijkt uit het Nationale Social Media onderzoek 2020 van Newcom.  En deze platformen brengen influencers met zich mee. Mensen die meningen over bepaalde producten, merken of ideeën negatief of positief kunnen beïnvloeden onder hun grote aantal volgers.

instagram-food
Door Spencer Davis

De invloed van sociale media

Foodblogs laten ook een stijging in het aantal volgers zien.  Zo zijn er meer dan 1,7 biljoen recept gerelateerde pins op Pinterest en heeft het bekende foodaccount Tasty meer dan 37 miljoen volgers op Instagram. Maar is er hierbij ook sprake van een invloed op jou?
Volgens onderzoekers van de New Ashton University wel. Je eet wat je liket. Als de mensen die je volgt laten zien dat zij druk bezig zijn met gezond eten, smoothies of vegetarische gerechten, is er een grotere kans dat jij dit gedrag zelf ook gaat overnemen.

Ook professor gedrags- en maatschappijwetenschappen, Arie Dijkstra is het ermee eens dat sociale media invloed hebben. “De sociale media komen kijken in het delen van de dingen die jij goed doet op het gebied van eten. Dan kun je zien dat je niet alleen staat, maar dat je behoort in een groep. Dat helpt met de identiteit”, vertelt hij.

Andere invloeden op eetgedrag

Natuurlijk zijn sociale media niet de enige bron van invloed. Eetgedrag wordt van jongs af aan al beïnvloed door veel verschillende factoren. Het eetgedrag van de mensen om ons heen beïnvloedt dat van ons. Invloeden als onze ouders, financiële situatie en sport zijn belangrijk.

Sociale normen spelen hier een grote rol in. Ze geven informatie over het gedrag van een groep. Hierdoor krijgen mensen informatie over wat gepast is om te eten in bepaalde situaties: ‘‘dit doen anderen, dus dat zal wel juist zijn” aldus de factsheet van het Voedingscentrum. Ook kan het zorgen voor een emotionele connectie, door het creëren van een gevoel van verbondenheid met een groep.

hashtag
Door Allie Smith

Persoonlijke keuzes

Wat kunnen we hier zelf aan doen? Mensen hebben van nature de behoefte zich te conformeren aan een groep, ook al maken ze dit bewust misschien niet eens zo sterk mee.
Toch zijn er volgens Voedingscentrum verschillende manieren. Zo kun je in je sociale groep zelf bewuster gaan eten om deze mensen positief te beïnvloeden. Een andere optie is om voor jezelf de volgende vragen te beantwoorden:
– Eet ik wat ik wil eten?
– Eet ik iets omdat iemand anders dat wil?
– Eet ik iets om een bepaalde indruk te maken?

Wanneer je gedrag bij jezelf gaat herkennen kun je bedenken of je dit gedrag zo wil houden of je er iets aan zou willen veranderen. Zo kan je van tevoren een als-dan plan hiervoor maken. In een als-dan plan wordt de situatie waar het om gaat gespecificeerd, waarna het gewenste gedrag eraan gekoppeld wordt. Bijvoorbeeld bij de situatie dat iemand je een toetje aanbiedt na het eten, dan kan jouw gewenste gedrag zijn dat je vriendelijk bedankt en zegt dat je al genoeg gegeten hebt.

Uiteindelijk is communicatie ook erg belangrijk.  Over de normen, maar ook het effect dat deze normen op jou persoonlijk hebben. Persoonlijk ben ik mij er van bewust dat sociale media invloed op mij hebben, net zoals veel andere vlakken in mijn leven. Dit zorgt ervoor dat er hierop gelet kan worden en het gedrag zo nodig aangepast kan worden.

Maar natuurlijk hoeft invloed niet gelijk slecht te zijn. Zoals eerder gezegd  worden we als mensen beïnvloed door heel veel verschillende vlakken uit ons leven en heeft dit twee kanten, positief en negatief. Het is alleen belangrijk er bewust van te zijn dat ze bestaan.

Bronvermelding:
– van der Veer, Broekee & Hoekstra (2020) – Nationale Social Media Onderzoek 2020 Newcom Research & Consultancy BV (2016)
– Voedingscentrum – Factsheet: Invloed van de sociale omgeving op eetgedrag. https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/invloed-sociale-omgeving-op-eetgedrag.aspx

 

Geschreven door Kike Franssen

Kike Franssen is 21 jaar en studeert Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Tijdens haar opleiding is ze zich gaan specialiseren door middel van een minor Big Data en het leren van verschillende technologieën. Naast haar specialisatie in data houdt ze van onderzoek en schrijven en gebruikt ze al deze kennis voor het maken van interessante blogs. Ze schrijft graag over dingen die haar opvallen in de maatschappij en wil mensen aan het denken zetten over het leven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *