Vorig jaar voerden vrijwilligers bij de Luisterlijn meer dan 350.000 gesprekken met mensen die steun zochten, hun hart wilden luchten of (anoniem) hun verhaal kwijt wilden. De vrijwilligers zijn getraind om met oprechte aandacht en zonder oordeel te luisteren. Iets dat vandaag de dag niet altijd vanzelfsprekend is en wat veel mensen moeilijk vinden.

Van grote betekenis

Iedereen heeft op zijn tijd behoefte aan een luisterend oor of een goed gesprek. Toch kan het vinden van iemand met zo’n luisterend oor in je eigen omgeving moeilijk zijn. In dat geval biedt de Luisterlijn uitkomst. Hier kunnen mensen dag en nacht terecht voor een (anoniem) gesprek. “Een gesprek waarbij écht wordt geluisterd kan van grote betekenis zijn voor de ander”, zegt Anna, vrijwilliger bij de Luisterlijn. “Aandachtig luisteren naar iemands verhaal kan steun, troost en soms nieuwe inzichten bieden. Vaak kunnen mensen er na een gesprek met ons weer even tegenaan.”

Echt luisteren is een kunst

‘Luisteren? Dat kan toch iedereen?’ is wat de meeste mensen denken. Maar niets blijkt minder waar, want aandachtig luisteren, met oprechte interesse voor een ander, is zo makkelijk nog niet. Luisteren vereist namelijk meer dan alleen horen wat de ander zegt. Het vraagt om inleving, aandacht en een open houding. En dat kan lastig zijn. Velen van ons kennen het wel: we maken zinnen voor iemand af, luisteren met een half oor, komen te snel met oplossingen of hebben onze mening al klaar. Vraag jezelf maar eens af, hoe vaak luister je om te reageren? En hoe vaak ben je eigenlijk met je gedachten ergens anders?

Onderschatte vaardigheid

Toch is dat niet zo gek, want luisteren is een vaardigheid die vaak onvoldoende is ontwikkeld. Op scholen of opleidingen wordt niet of nauwelijks aandacht aan luisteren besteed. Vreemd eigenlijk, want goed kunnen luisteren is misschien wel één van de belangrijkste vaardigheden die een mens kan bezitten. Aandachtig luisteren zorgt voor beter contact, meer begrip en het levert betekenisvolle relaties op. Bovendien kan het gevoelens van eenzaamheid voorkomen! Ieder mens heeft een uniek verhaal. Als je tijd en ruimte maakt voor de ander, leer je dat verhaal (een beetje) kennen. Echt luisteren naar het verhaal van de ander is belangrijk, want ieder mens heeft de behoefte om gezien en gehoord te worden.

Luisteren kun je leren

Het goede nieuws is: Je kunt jezelf trainen om beter te leren luisteren. Écht luisteren is hard werken. Het vraagt concentratie, geduld, aandacht, acceptatie en inleving. En door actief te luisteren laat je zien dat je werkelijk wilt weten wat de ander bezig houdt of bedoelt. Dat betekent niet alleen horen wat de ander zegt, maar ook proberen te begrijpen wat de ander zegt. Enkele handige luistertips vind je hier.

Benieuwd of jij echt luistert?

Ben jij benieuwd of je een betrokken luisteraar bent en of je iemand anders de ruimte geeft om zijn verhaal te doen? Doe dan deze luistertest. Ontdek hoe jij luistert en laat je inspireren.

Geschreven door De Luisterlijn

De Luisterlijn is een organisatie waar iedere inwoner van Nederland, 24 uur per dag, 365 dagen per jaar, terecht kan voor een anoniem gesprek of een luisterend oor. De gesprekken worden gevoerd door vrijwilligers die een uitgebreide training in gespreks- en luistervaardigheden hebben doorlopen. Bellen kan 24/7 naar 088 0767 000. Chatten of mailen kan via deluisterlijn.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *