Het is juli en Nederlanders trekken massaal naar buiten om te genieten van het mooie weer. Maar wacht… het is helemaal geen mooi zomerweer deze week. Toch lopen door de stad ineens veel meer mensen buiten dan een week geleden. Het opvallende is dat ze allemaal hun smartphone in de hand houden en op de raarste momenten plotseling stilstaan of de weg op lopen. Veilig Verkeer Nederland waarschuwt voor meer verkeersdoden en de NS loopt vertragingen op door mensen die langs of zelfs op het spoor lopen: Pokémon Go is de nieuwe hype! Maar waardoor?

pokemon

Wat is het?

Misschien een overbodig stukje tekst, want zelfs mijn vader die niet bepaald op de hoogte is van de nieuwste apps en gadgets wist me te vertellen wat er in het spel gebeurt. Voor de mensen die de afgelopen paar dagen geen toegang hadden tot internet en televisie een korte uitleg: Met de app kun je op basis van augmented reality tussen de echte en de virtuele wereld reizen en Pokémon vangen. Naast het vangen van Pokémon kun je ook bij zogenaamde Pokéstops terecht om eieren en Pokéballs te verdienen. Ook zijn er locaties gemarkeerd als Gym waar je kunt vechten.

slim

Officieel is het spel in Nederland nog niet uit. Wil je toch al meespelen en heb je een Android telefoon, dan is het makkelijk. Op deze website kun je het APK bestand downloaden waarmee je de app kunt installeren. iPhone gebruikers moeten iets meer moeite doen, hieronder het stappenplan:

  1. Ga in de Appstore naar het Uitgelicht tabblad.
  2. Scroll naar beneden en klik op Apple ID > Log Out
  3. Scroll weer naar beneden en druk op het vlaggetje
  4. Selecteer de Australische vlag en download een willekeurige app
  5. Apple vraagt je om een account aan te maken
  6. Vul je gegevens in met een geldig e-mailadres
  7. Verzin een adres en gebruik postcode 2000
  8. Activeer je account en download Pokémon Go

3 redenen waarom je hieraan mee zou doen

  1. Nostalgie
    De definitie van nostalgie is een brandend verlangen naar een geromantiseerd vroeger. Wanneer je een liedje uit je jeugd hoort of wanneer je op een plek bent waar je vroeger leuke tijden hebt beleefd krijg je hier een warm gevoel door. Het computerspel Pokémon, later de televisieserie en het spel met de Pokémonkaarten zijn jarenlang een hype geweest. En laat het nou net de generatie zijn met het meeste smartphone gebruik waarvoor deze nostalgische wereld nu letterlijk tot leven komt!
  2. Fear of missing out 
    Vanwege de opkomst van social media en de smartphone jaren geleden is FOMO al een steeds vaker voorkomend fenomeen. Mensen voelen een bepaalde angst dat ze iets missen als ze ergens niet bij zijn. Door Pokémon Go wordt deze angst alleen maar groter: Stel je voor dat jij ergens niet bij was en je vrienden die er wel zijn een zeldzame Mewtwo vangen!
  3. Toegeven aan een guilty pleasure  
    Ik denk dat er veel jongeren zijn die stiekem nog wel eens naar Pokémon kijken of de Pokémon spelletjes spelen. Hoe mooi is het dat ze zich vanaf nu niet meer schuldig voelen omdat ze zich bezig houden met het spel. Waarom niet? Omdat iedereen het doet! En mensen zijn nou eenmaal kuddedieren, ze gaan graag met de massa mee.

montana-1316706_1920

Kansen door gamification

Afgelopen week zagen we naast Pokémon Go nog ander nieuws voorbij komen: Wij Nederlanders zitten teveel. Dit probleem lijkt zichzelf binnen no time te hebben opgelost. Door middel van gamification wordt een grote groep gemotiveerd naar buiten te gaan.
Daarnaast is het ook voor bedrijven de ideale kans om hun marketing hierop aan te passen. Vooral op social media komen vele acties voorbij. Zo bieden kroegen een gratis drankje aan als je een Pokémon bij ze vangt en kwam de HEMA met een gratis powerbank om in te spelen op de leeglopende batterijen. Dutch Cowboys zette de leukste social media inhakers op een rijtje.

Pokémon Go is dus tegelijkertijd het recept voor vele kansen maar ook voor ellende. Zelf ben ik er (nog) niet aan begonnen. Wel ben ik heel erg benieuwd hoe lang het blijft bestaan. Wat denken jullie?Schermafbeelding 2016-07-13 om 11.49.48

Geschreven door Renske van der Linden

Renske is vorig jaar afgestudeerd als Economisch Psychologe. Na haar afstuderen heeft ze een reis door Azië gemaakt. Nu is ze aan het werk als Consultant in de energiebranche. Ze schrijft graag over psychologische verklaringen van dagelijkse gebeurtenissen.

1 comment

  1. Ik heb me erover verbaasd hoe snel deze hype is op komen zetten. Is dit ook sneller dan andere hypes? Dat vroeg ik me ineens af.

    Ik denk dat dit ook weer snel weg zal gaan. Het heet niet voor niets een hype. Maar: ik hoop van harte dat er geen ongelukken gebeuren!

    Groetjes Sascha

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *