Het is deze week de week van de overgang. De overgang maakt uiteindelijk iedere vrouw mee. Het is een levensfase in het leven van een vrouw die best een grote impact kan hebben. De ene vrouw fietst er gemakkelijk doorheen en voor de andere vrouw is het een fase vol met lichamelijke en psychische klachten. Vooral de psychische klachten worden slecht herkend als iets wat in de overgang vaak voorkomt en menig vrouw krijgt enkel een diagnose depressie of burn-out en wordt doorverwezen naar een psycholoog.

Opvliegers, nachtzweten en slecht slapen

De lichamelijke klachten die in de overgang voorkomen zijn divers. De meest bekende klacht die ik hoor van vrouwen, is de opvlieger. Een gevoel van hitte die voornamelijk in de romp en het hoofd gevoeld wordt. Soms gaan opvliegers gepaard met hartkloppingen of een gevoel van benauwdheid of misselijkheid. Dit kan maken dat je er paniekgevoelens bij krijgt als je niet weet wat er zo plotseling in je lijf gebeurt. Menig vrouw belandt op de EHBO met angst voor een hartinfarct in deze periode. Andere lichamelijke klachten zoals stijvere spieren en gewrichten, vermoeidheid, (nacht)zweten en slechter slapen maken vaak dat je je afvraagt wat er toch aan de hand is met je lijf. Ik heb vrouwen gesproken die vertelden dat ze drie jaar lang allerlei –peuten en –logen hebben afgelopen voordat ze erachter kwamen dat het de overgang was.

Psychische overgangsklachten

Wat nog minder bekend is, is dat je in de overgang veel stressgevoeliger bent. De overgang kan je ook wel zien als een omgekeerde puberteit. Je hormoonbalans verandert, de productie van oestrogenen en progesteron neemt langzaam af en dat maakt dat je het psychisch behoorlijk te verduren kan krijgen. Je kan hierdoor sneller overprikkeld raken, sneller boos worden en minder van anderen hebben. Sommige vrouwen ontwikkelen angst en paniekklachten tijdens de overgang en een ander wordt depressief. Ook neemt de natuurlijke vrouwelijke zorgbehoefte af waardoor vrouwen in een fase komen waarin ze qua interesses en gevoel ten opzichte van hun relatie en gezin veranderen. Dit in combinatie met opgroeiende kinderen of pubers kan best zwaar zijn.

LEES OOK:
 #openup-week MIND en NPO3FM – Doorbreek het taboe!

Taboe op de overgang

Gelukkig komt er steeds meer informatie en aandacht voor de overgang. Dat is hard nodig, want tot nog toe leren we op school van alles over de geslachtsorganen, krijgen we seksuele voorlichting, leren we over puberteit, zwangerschappen en bevalling maar daarna blijft het akelig stil. Dat is vreemd te noemen aangezien de overgang en de menopauze net zo’n grote invloed hebben op een vrouwenleven. Er lijkt een taboe op te zitten, want de generatie van mijn moeder heeft doorgaans een kort antwoord als je met hen over de overgang wilt praten: “de overgang?” ze glimlachen wat beschaamd en geheimzinnig. “Ja.. .. daar moet je doorheen hé.. niet klagen maar dragen. Het is niet anders. Daar praatte je niet over”.

Openhartig over de Overgang

Tegenwoordig praten we er wel over. Minister Schippers vindt vrouwengeneeskunde een belangrijk onderwerp en wil dat er meer onderzoek en aandacht komt voor dit soort onderwerpen. Het is deze week de Week van de Overgang. Er zijn diverse activiteiten, lezingen en evenementen die met de overgang te maken hebben. Je vindt er op platform Vuurvrouw meer over. Het is belangrijk dat vrouwen maar ook hulpverleners meer informatie krijgen en meer bekend raken met de impact van de overgang . Ik heb samen met 24 andere vrouwen mijn overgangsverhaal gedeeld in een boek dat in december 2016 is uitgekomen. Het boek heet Openhartig over de Overgang en het is een ervaringsverhalenboek geschreven door en voor vrouwen in de overgang.

LEES OOK:
Stigma's en taboes in de psychiatrie: ik ben mijn stempel niet

Ervaringen van vrouwen

Veel vrouwen weten niet dat de overgang vaak al begint in de vroege veertiger jaren. Ze merken wel aan zichzelf dat ze in toenemende mate moeite krijgen met wat voorheen zo gemakkelijk ging. Fulltime werken kan te belastend worden, de relatie kan door verminderd libido onder druk komen te staan en samen met de eerder genoemde klachten roept dit vaak onrust, angst en bezorgdheid op. Ze halen vaak opgelucht adem als blijkt dat ze “gewoon” in de overgang zijn en dat er verder niets mis is met ze. Ze hadden alleen de informatie hierover graag veel eerder willen hebben. Een vaak gehoorde kreet van opluchting bij vrouwen in de overgang is: “Je bent niet gek, je bent in de overgang!”

Er is best iets aan te doen

Dat je in de overgang bent, wil nog niet zeggen dat je daarom maar de “rit” lijdzaam uit moet zitten. Er is best veel aan te doen om deze overgang naar de menopauze wat gemakkelijker te maken. Vraag hulp als je er alleen niet uit komt. Er zijn veel coaches, counselors en consulenten die je hiermee kunnen helpen. Je zult merken dat met wat bewustwording en veranderingen in je leefstijl een hoop winst te halen valt.

Geschreven door Jolande Rommens-Musquetier

Na 30 jaar voor politie en justitie te hebben gewerkt wilde Jolande graag meer met mensen gaan werken. Ze koos voor een echte hulpverlenersopleiding tot psychosociaal counselor en haalde voor het eerst in haar leven een HBO diploma. In 2013 startte ze succesvol haar eigen praktijk Minerva Counseling en werkt nu als vrijgevestigd therapeut, counselor en coach in Breda. Naderhand is ze nog een aanvullende opleiding tot mediator gaan doen. Ze behandelt mensen met angst, stress en depressieklachten. Daarbij helpt ze koppels met relatieproblemen en conflicten. In 2014 richtte ze haar eigen facebookgoep Overgang/Menopauze op vanuit haar eigen behoefte om met lotgenoten te kunnen praten die ook in de overgang waren. Tot haar grote verbazing groeide de groep in rap tempo uit tot een groep met ruim 4000 vrouwen in de overgang. Om meer bekendheid aan de overgang te geven werkte Jolande met Eveline Bakker van platform Vuurvrouw samen om een boek met ervaringsverhalen van vrouwen in de overgang uit te brengen. Eind 2016 kwam haar eerste boek uit: Openhartig over de Overgang.

4 comments

  1. Ik ben blij dat er meer over gepraat gaat worden, alleen is mijn ervaring dat de artsen er nog niet graag daar in mee gaan.
    Ik ben al 12 jaar in de overgang met alle klachten vandien. Slikte hormoonpillen, toen ging het redelijk. Kreeg vorig jaar borstkanker en moest stoppen met de hormoontherapie.
    Alle klachten kwamen in alle hevigheid terug.
    Ik sliep niet meer, had wel 40 opvliegers op een dag en was depressief.
    Niemand wilde/ kon me helpen. Mama care verpleegkundige zei doodleuk u moet er doorheen. Wat werd ik hier boos van.
    Uiteindelijk ben ik na veel speurwerk op internet langzaam weer aan het opkrabbelen.
    Ik ben mijn voedingspatroon aan het veranderen, samen met Het energie vrouwen voedingscompas van Marjolein Dubbels.
    Ik ben 5 weken bezig. Heeft me al enorm goed gedaan. Weinig opvliegers, en slapen gaat steeds beter. Ik lig geen hele nachten meer wakker. De depressief en klachten zijn ook verdwenen.
    Het is zo jammer dat me daar ook niemand op heeft gewezen.
    Hopelijk is deze stijl de oplossing voor meer vrouwen. Want het kan een hele nare tijd zijn.
    Dit wilde ik even kwijt.

    Groetjes Lilian Kessels

    1. Wat fijn Lilian dat je door je speurwerk en met hulp voor het voedingspatroon al het een en ander hebt kunnen verbeteren. Het is waar de lifestyle veranderingen vaak erg helpend zijn in deze fase. Je lichaam verandert, je psyche verandert dan is het goed om ook je leefwijzen daar op aan te passen.

  2. Met name de psychische klachten en kijken wat de kracht is onder de klacht is mijn expeetise als vrouwencoach in overgangsfases.
    In plaats er vanaf willen, wat voor kracht ligt er onder, welke kwaliteit die geleefd moet worden.
    Mijn motto is van klacht naar kracht, de overgang van moeder of verzorgster gericht op anderen, nu zorgen voor jezelf, gebruik maken van je opgedane wijsheid

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *