In mijn vorige blog schreef ik hoe ik in contact kwam met mindfulness, hoe het mij hielp en hoe mijn levensdoel zich ontwikkelde in een online platform genaamd Growing Mindfulness. In dit blog geef ik je een aantal praktische tips om stress op je werk aan te pakken. En dat zonder al te veel na te piekeren als je weer thuis bent.

Tip 1 – Breng je mind tot rust

Door stress ontwikkel je tunnelvisie en dan lijkt er geen uitweg te zijn. Het duurde bij mij jaren voordat ik de stap durfde te nemen om het over een andere boeg te gooien. Ik zag geen andere mogelijkheid dan stoer door te jakkeren. Het is zaak om je oververhitte denken tot rust te brengen. zodat je met een open mind naar jezelf, je werk en je toekomst kunt kijken. Breng je drukke hoofd tot rust door je volledig op kleine taken te concentreren. Hiermee leg je je denken aan banden zodat het niet in het wilde weg kan piekeren. Ga dus niet zomaar in het bos wandelen, want daarmee geef je je brein juist ruimte om te piekeren. Geef je hersenen daarentegen de opdracht om bewust te zijn van het lopen. Loop langzaam en voel je voeten op de grond. Ervaar hoe je spieren in je benen zich aanspannen en hoe je hoofd balanceert op je nek. Je kunt je ook concentreren op de geluiden in het bos (of in de stad als je daar liever loopt), vogelgezang, het kraken van takken, het ruisen van de wind door de bladeren. Volledige concentratie op iets simpels geeft je drukke denken een gezonde adempauze. Pas dit volledig concentreren op een eenvoudige taak zo vaak mogelijk toe, liefst elke dag.

Tip 2 – Vertraag

Omdat alles tegenwoordig snel-snel-snel moet, sta je continue in de speed-stand. En dan vind je het gek dat je je zo gestrest voelt en bij elke tegenslag in huilen of tieren uitbarst 🙂 Mindfulness leert het tegenovergestelde: vertragen. Nu schiet je misschien in de lach omdat je de blik van je manager al voor je ziet wanneer je zou zeggen: ‘Nope, die deadline ga ik niet halen, ik ben net lekker mindful aan het vertragen!’ Toch kun je de gewoonte van vertragen in je werk ontwikkelen. Niet door werk te weigeren of halve dagen lui achterover te hangen, maar door alles een tandje langzamer te doen. Zoals bewust langzaam naar de kantine lopen, je koffie drinken of een rapport te schrijven. Je kunt ook bewust langer met oprechte aandacht naar je collega luisteren in plaats van deze zo snel mogelijk je kantoor uit te werken. Met vertragen gun je jezelf innerlijke rust. Ook kun je met een klein beetje vertragen kwaliteit toevoegen, en daarmee een nieuwe, heilzame dimensie aan de ervaring van werken geven. Vertragen draait om het bewust gunnen van iets meer tijd aan de dingen die je op je werk moet doen, zodat je er meer kwaliteit aan toe kunt voegen en er zo zelf meer vervulling uit haalt.

LEES OOK:
Hoe reset jij deze vakantie je geest?

Tip 3 – Oordeel niet

Vaak word je als werknemer onder druk gezet om rap brandjes te blussen en ad hoc oplossingen te verzinnen, alleen maar om zo snel mogelijk door te kunnen met het bestrijden van de volgende ramp. Veel werknemers raken hierdoor burned out, omdat ze niet toekomen aan hun echte werk en elke vrijdag met een onvoldaan gevoel naar huis rijden. De oorzaak van deze werkstress is dat je hersenen graag oordelen. En zo oordelen ze dat brandjes blussen van minder allooi is dan het werken aan je echte opdracht of aan je grote project. Wat zou er nu gebeuren als je alle opdrachten, dus zowel de brandjes en de ad hoc dingetjes als je mooie project, als belangrijk en waardevol zou zien? Dat alles wat je doet op je werk, van waarde is? En dat je dus niet de hele dag hoeft te oordelen dat deze opdracht wel okay is, maar dit domme klusje niet okay is?

Maar wel met aandacht…

Ga vandaag eens aan de slag met een open, rustige mind. Wat er ook op je pad komt, je gaat gemotiveerd en met volle overgave aan de slag — zonder te oordelen. Komt je manager met een raar verzoek voor een rapportje? Prima. Is er tijd voor je mooie project? Super. Schiet er een collega tussendoor met een verzoek voor een onverwachte meeting? Ook goed. Je doet het gewoon, zonder oordelen en zonder gezucht. Je doet het met aandacht, je doet het met een rustig hart. Zuiver en alleen omdat je vandaag hebt besloten dat elk klusje en elke opdracht ertoe doet, en jouw aandacht en energie verdient.

LEES OOK:
Oud worden in de Blue Zones: een sprookje?

Een nieuwe perspectief

Veel werkstress wordt veroorzaakt door irreëel verwachtingen en oordelen, en daar kun je met behulp van mindfulness heel goed zelf wat aan doen. Maar werkstress kan ook veroorzaakt worden door een nare atmosfeer op het werk vanwege opgeschroefde targets, bezuinigingen of micro-management. Realiseer je dan dat een plant niet kan overleven in verzuurde grond. Je kunt het blijven negeren tot je een ons weegt en je je zoveelste burn-out inrolt, maar niemand kan in een ziekmakende werkomgeving functioneren — laat staan groeien en bloeien. Uiteindelijk zul je toch de moed moeten opbrengen om de knoop radicaal door te hakken, die uitputtende baan vaarwel te zeggen en aan de slag te gaan voor een nieuwe carrière.

Ik heb in al die jaren dat ik met lezers correspondeer en anderen begeleid nog nooit mensen ontmoet die spijt hadden dat zij een zieke werkomgeving hadden verlaten. Integendeel: iedereen kijkt er steevast op terug als de beste beslissing ooit!

bronnen:
https://growingmindfulness.nl/mindfulness-maakt-einde-aan-stress-en-onvrede/

Geschreven door Marisa Garau

Marisa Garau (51) is mindfulness-teacher en schrijver van mindfulness-boeken en historische romans. Ze woont acht jaar in Nieuw-Zeeland waar ze op eigen land een boutique olijfolie produceert. Dankzij haar praktisch toepasbare mindfulness-zonder-meditaties helpt ze mensen die worstelen met stress en depressie om een gebalanceerd en meer vervullend leven te creëren. Wil je meer lezen over haar down-to-earth aanpak bekijk dan haar website www.growingmindfulness.nl! Foto credits: Bonnita Postma

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *