Philippa Perry, psychotherapeut en schrijfster, bracht haar boek ‘Het boek waarvan je wilde dat ouders het hadden gelezen (en je kinderen blij zijn dat jij het doet)’ uit in 2019 en het is inmiddels uitgegroeid tot een internationale bestseller. Een opleidingsgenootje van de GZ-opleiding raadde mij dit boek aan en als Kind en Jeugdpsycholoog sprak de titel mij meteen aan. Toch begon ik met lichte tegenzin aan het boek; bang voor het zoveelste zelfhulpboek met opvoedtips. Maar het tegendeel werd bewezen. Daarom wil ik dit boek graag met jullie delen.

Indeling

Het boek van Philippa Perry bevat zes delen:
1. Wat je hebt meegekregen van je eigen opvoeding
2. De omgeving van je kind
3. Gevoelens
4. Een basis leggen
5. Voorwaarden voor een goede geestelijke gezondheid
6. Gedrag is communicatie

Onderscheidend

Het onderscheid met de doorsnee opvoedboeken begint naar mijn mening bij het voorwoord: ‘Dit boek gaat over hoe we een relatie opbouwen met onze kinderen, wat een goede relatie in de weg staat en wat eraan kan bijdragen.’ Door haar boek vervolgens te beginnen met haar lezers na te laten denken over wat voor opvoeding ze zelf hebben gehad en welke invloed deze mogelijk heeft op de opvoeding die ze hun kinderen (willen) bieden, zet ze de meerwaarde van haar boek voort. Daarmee maakt ze de theorie achter hechtingsrelaties (o.a. J. Bowlby) belangrijk in haar boek. Ondanks het benoemen van de verschillende factoren die invloed hebben op de ontwikkeling van onze kinderen, lijkt Philippa Perry voornamelijk hoop te willen bieden. Sommige periodes zijn uitdagend, voor kinderen én voor ouders. Dit verstevigt zij met haar uitspraak ‘Al die keren dat we elkaar verkeerd begrijpen, foute conclusies trekken, de ander pijn doen, zijn onvermijdelijk in iedere belangrijke, intieme familiale relatie. Niet die breuk is belangrijk, maar het herstel.’ (P. Perry, pagina 25).

Oefeningen

Ondanks dat ze duidelijk in haar voorwoord beschrijft dat haar boek geen praktische tips zal bieden, worden er wel oefeningen beschreven bij elk deel. De oefeningen zijn veelal gericht op bewustwording, soms door na te denken over een stelling, maar soms ook door een observatie te doen. De meeste oefeningen zijn ook te doen als je geen kinderen hebt én er wordt benadrukt dat je er ook voor kan kiezen ze niet of later te doen (wanneer jij eraan toe bent).

Over kind zijn en ouder worden

Een boek als deze draagt naar mijn idee bij aan het bespreekbaar maken van twee van de meest kwetsbare processen in ons leven: kind zijn en ouder worden. Iets wat we wellicht niet altijd gemakkelijk met elkaar bespreken, maar het is wel noodzakelijk om bij stil te staan als we onze levenslessen willen doorgeven aan de volgende generatie. Een boek dat in een periode zoals de huidige met COVID-19, een meerwaarde kan zijn voor elke (toekomstige) ouder of volwassen kind (ook zonder kinderen).

Bronnen:
P. Perry (2019) – Het boek waarvan je wilde dat je ouders het hadden gelezen (en je kinderen blij zijn dat jij het doet). Uitgeverij Balans, Amsterdam (UK: Penguin Random House) https://www.uitgeverijbalans.nl/boeken/het-boek-waarvan-je-wilde-dat-je-ouders-het-hadden-gelezen/

Geschreven door Anne Brink

Anne Brink (28) werkt als Kind en Jeugd Psycholoog en is afgestudeerd als GZ Psycholoog. Zij is haar carrière gestart in de huisartsenpraktijk als POH GGZ, maar werkt nu vooral binnen de Specialistische GGZ met een breed scala aan hulpvragen. Vroeger heeft zij ook ervaring opgedaan als telefonisch- en chathulpverlener. Na de masteropleiding Jeugdstudies is zij naar België vertrokken voor de masteropleiding Ontwikkelingspsychologie. Werken met jongeren, jongvolwassenen en hun omgeving vindt zij het meest interessant. Zij is zich aan het specialiseren in de Acceptance and Commitment Therapy. Leergierigheid, zelfreflectie en de kracht van de therapeutische relatie kenmerken haar op werkgebied. Privé vindt zij het erg leuk om bezig te zijn met Mindfulness, Yoga en Pilates.