Dat zou handig zijn, een schoner huis en tegelijkertijd minder schoonmaken… het kan! Het geheim? Geen super technische robot die de weg door het huis kent, geen afvalverterende tafelkleden, nee. Gewoon een paar schaaltjes allesreiniger in je huis zetten die de frisse geur verspreiden et voila!

Ons reukorgaan is één van de belangrijkste zintuigen die we hebben. Natuurlijk voor de primaire functie die in de biologie wordt belicht, namelijk evolutionair verkregen om ons te waarschuwen voor vergiftigd voedsel (ook in combinatie met het smaakorgaan). Maar steeds meer onderzoek toont aan dat we ook onbewust heel erg beïnvloed worden door ons reukorgaan… en daar houden we binnen de psychologie wel van, van onbewuste beïnvloeding.

Dat geuren ons kunnen beïnvloeden is de laatste jaren al bekend geworden. Denk aan de aromaverstuivers in winkels, hotels en zelfs op sommige stations om mensen meer op hun gemak te stellen. Maar dat het ook grote invloed heeft op cognitie en gedrag is een nieuw gedeelte binnen psychologisch onderzoek.

Wat blijkt? Als je mensen in een ruimte koekjes laat eten waar de geur van allesreiniger hangt, eten de mensen ‘netter’ hun koekjes op. Er zullen minder kruimels op de grond liggen en ze zullen vaker de kruimels die ze hebben laten vallen oprapen en weggooien.

Onbewust eten mensen dus netter wanneer in een bepaalde ruimte de lucht van allesreiniger hangt en dat is natuurlijk erg handig om gebruik van te maken!

Dus als je in het vervolg je lieverd wil verassen met een lekker ontbijtje op bed, zet er dan een klein schoteltje allesreiniger bij. Hoef je het bed daarna niet meteen weer op te maken door al die kruimels, scheelt je dat ook weer een hoop tijd.

Ik zeg hoera voor de állesreiniger en voor degene die deze naam verzonnen heeft natuurlijk…

Bronvermelding: Holland, R.W., Hendriks, M., & Aarts, H. (2005). Smells like clean spirit: Nonconscious effects of scent on cognition and behavior. Psychological Science, 16(9), 689-693.

Geschreven door Loes Janssen

Loes heeft haar Bachelor diploma behaald aan Tilburg University in de track Psychologie en Maatschappij. Momenteel volgt zij de master Persuasive Communication aan de Universiteit van Amsterdam. Ze is vooral geïnteresseerd in de psychologie binnen reclames, communicatie, branding en advertisement. Afgelopen half jaar heeft ze gestudeerd in Melbourne en gereisd door Australië, Nieuw-Zeeland en Taiwan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *