Jezelf uiterst streng toespreken als je iets fout hebt gedaan, mensen van je wegduwen uit angst in de steek gelaten te worden, moeilijke situaties vermijden omdat je niet gelooft dat je het kunt en het drinken van alcohol om even alles te vergeten. Allemaal zijn we zoekende naar manieren om met moeilijke situaties, gevoelens en gedachtes om te gaan. De een heeft een scala van helpende vaardigheden in zijn bezit, de ander heeft hier meer hulp bij nodig. Het onderzoeken van je eigen gevoel- en gedragspatronen kan daarbij helpend zijn. Hier kan dit zelfhulpboek van onder andere Hannie van Genderen bij helpen.

Het boek als zelfhulpboek

Zoals eerder beschreven in mijn artikel van vorige maand is het boek ‘Patronen Doorbreken’ geschreven vanuit de ideologie van Schematherapie. Hannie van Genderen is klinisch psycholoog en psychotherapeut en tevens opleider in deze therapievorm. Het boek is bedoeld als zelfhulpboek. Met een duidelijke lay-out, gratis te downloaden werkbladen en een toegankelijke prijs (20 euro), lijkt dit boek hier ook uitermate geschikt voor. Als lezer word je allereerst meegenomen in de theorie en word je gestimuleerd om het boek in stapjes te lezen, om zo de boodschap en informatie per hoofdstuk goed tot je te nemen. De oefeningen helpen om in kaart te brengen hoe de theorie bij jouzelf te herkennen is.

patronen doorbreken

Na de theoretische inleiding is het boek als volgt ingedeeld:
Deel 1 – Patronen leren herkennen
Informatie over de verschillende schema’s, modi en overlevingsstrategieën.
Deel 2 – Patronen veranderen
Concrete oefeningen om patronen bij te stellen.
Deel 3 – Bijlagen
Onder andere een handig overzicht met alle modi met voorbeelden.

Als enige kritische noot moet ik vermelden dat ik twijfel in hoeverre dit boek aansluit bij mensen die bezitten over een minder ontwikkelde zelfreflectie of algemene intelligentie. Naar mijn mening is de terminologie vanuit Schematherapie, en dus ook dit boek, dan mogelijk te ingewikkeld. Aanvullende face-to-face behandeling of op maat gemaakte oefeningen zouden dan wellicht de voorkeur moeten krijgen boven het werken met dit zelfhulpboek.

Ook geschikt voor therapeuten

Naast de functie als zelfhulpboek is het boek ook uitermate geschikt voor therapeuten die de basis willen leren kennen van schematherapie. Uiteraard is een aanvullende cursus Schematherapie aan te bevelen als je echt met deze therapievorm wilt werken. Er worden ook steeds vaker cursussen aangeboden om je in schematherapie te scholen, misschien interessant voor de jeugdpsychologen onder ons (bijvoorbeeld bij King Nascholing gericht op pubers en jongvolwassenen). Dit vanuit het gedachtegoed dat jongeren al voor hun 18e levensjaar (wanneer het classificeren van persoonlijkheidsstoornissen pas mogelijk is) hun eerste stappen zetten in het opbouwen van hun persoonlijkheid en identiteit. Hoe eerder jongeren geholpen kunnen worden bij een stagnerende ontwikkeling, hoe beter.

Patronen doorbreken – Negatieve gevoelens en gewoonten herkennen en veranderen
Hannie van Genderen, Gitta Jacob & Laura Seebauer
€19,99
Bestel hier op bol.com

Geschreven door Anne Brink

Anne Brink (28) werkt als Kind en Jeugd Psycholoog en is afgestudeerd als GZ Psycholoog. Zij is haar carrière gestart in de huisartsenpraktijk als POH GGZ, maar werkt nu vooral binnen de Specialistische GGZ met een breed scala aan hulpvragen. Vroeger heeft zij ook ervaring opgedaan als telefonisch- en chathulpverlener. Na de masteropleiding Jeugdstudies is zij naar België vertrokken voor de masteropleiding Ontwikkelingspsychologie. Werken met jongeren, jongvolwassenen en hun omgeving vindt zij het meest interessant. Zij is zich aan het specialiseren in de Acceptance and Commitment Therapy. Leergierigheid, zelfreflectie en de kracht van de therapeutische relatie kenmerken haar op werkgebied. Privé vindt zij het erg leuk om bezig te zijn met Mindfulness, Yoga en Pilates.