Jezelf na een heel veel-gangendiner met foute kersttrui aan en een beker warme chocolademelk in een dekentje op de bank nestelen met op tv een kerstfilm waarvan je de tekst inmiddels uit je hoofd kent. Of een spelletje Triviant van 10 jaar oud spelen met je familie, waarvan je haast geen enkele vraag goed weet te beantwoorden – waarom vragen ze nooit iets over social media of top 40-muziek- maar waar je met volle teugen van geniet. Of cadeautjes uitpakken bij de kerstboom, waarbij je voor het zoveelste jaar op rij sokken, een pyjama en een chocolade kerstmannetje krijgt die, als je hem uit het folie haalt, niet meer lijkt op een kerstmannetje. Deze dingen zullen je vast bekend voorkomen. Wat hebben deze dingen met elkaar gemeen? Het echte kerstgevoel! Maar wat zorgt er dan voor deze kerstkriebels? En wat zeggen wetenschappelijke studies over kerst en de bijbehorende elementen, zoals cadeautjes en decoratie?

‘Vrolijk’ kerstfeest

Er is onderzocht of mensen zich anders voelen tijdens de kerstdagen en welke factoren bijdragen aan een fijne kerst (Kasser & Sheldon, 2002). De mensen die deelnamen aan het onderzoek gaven aan meer positieve gevoelens, zoals enthousiasme en geïnteresseerdheid, te ervaren tijdens de kerstdagen dan op ‘normale’ dagen. De negatieve gevoelens waren hetzelfde als op andere dagen van het jaar. Met familie zijn en spirituele aangelegenheden bleken wel bij te dragen aan het algemene welzijn met kerst, zoals ook weerspiegeld wordt in alle zoetsappige kerstcommercials. Dit kan verklaard worden door verbondenheid (familie) en de betekenis van het leven (religie), die beide kunnen zorgen voor een gelukkig gevoel.

Cadeautjes: geven of nemen?

Een andere interessante uitkomst was dat een sterke focus op het geven en ontvangen van cadeaus juist samenhingen met minder welzijn. Over de kerstcadeautjes gesproken; zorgen die er dan voor dat je kerstgevoel minder wordt? Nee! Alleen als de cadeaus het middelpunt van kerst zijn en familie en gezelligheid ondergesneeuwd worden. In een onderzoek is zelfs gevonden dat mensen die de opdracht kregen om 5 of 20 euro te spenderen aan een cadeau voor een ander, zich prettiger voelden dan wanneer ze een cadeau voor zichzelf kochten. Het maakte daarbij niet uit hoeveel geld er uitgegeven werd (Dunn, Aknin & Norton, 2008). Trek daarom vooral je snowboots en muts uit de kast en struin de winkelstraten af. Het zal je goed doen. Oké, je portemonnee misschien minder…

Knipperlampjes

Naast de gezelligheid met familie en de cadeautjes, is kerst natuurlijk ook het feest van het licht. Wat zou kerst zijn zonder alle knipperende lampjes en cliché sterren met lichtjes aan de voordeur die je op stand rood, groen, wit en knipperend kunt zetten? Of zonder Intratuin met de sprookjesachtige versiering en kerstdorpen waarvan je twijfelt of het toch geen échte huisjes zijn? Waarschijnlijk een stuk minder gezellig! Sterker nog, uit een onderzoek blijkt dat bewoners van huizen die versierd zijn met kerstverlichting, gezien worden als meer openstaand voor sociaal contact (Werner, Peterson-Lewis & Brown, 1989). Deze bewoners worden ook als vriendelijker bestempeld. Bewoners die sociaal niet zo actief zijn in de buurt en wel hun huis hadden versierd, werden gezien als meest sociaal en aantrekkelijk. Dit komt waarschijnlijk doordat de versiering dan extra opvalt en dat dit geïnterpreteerd wordt als poging om toenadering te zoeken bij buurtbewoners.

Kort samengevat: Voor het ultieme kerstgevoel kun je het best je familie optrommelen om gezellig in je versierde huis samen Home Alone te kijken of Triviant te spelen met de kaarsjes aan. En ja, toch met een paar kleine cadeautjes onder de kerstboom!

Bronnen:
Dunn, E. W., Aknin, L. B., & Norton, M. I. (2008). Spending money on others promotes
happiness. Science, 319(5870), 1687-1688.
Kasser, T., & Sheldon, K. M. (2002). What makes for a merry Christmas? Journal of Happiness Studies, 3(4), 313-329.
Werner, C. M., Peterson-Lewis, S., & Brown, B. B. (1989). Inferences about homeowners&sociability: Impact of Christmas decorations and other cues. Journal of Environmental Psychology, 9(4), 279-296.

Geschreven door Hester Bastiaanse

Hester Bastiaanse volgde de master Communication Design bij Tilburg University. In deze studie heeft zij zich gespecialiseerd in alles wat met tekst te maken heeft. Zo volgde ze bijvoorbeeld vakken over de rol van afbeeldingen bij tekst, hoe mensen informatie verwerken en waarom een tekst aan moet sluiten bij de doelgroep. In haar minor heeft zij Psychologie vakken gevolgd. Dit vond zij erg interessant en het was een goede aansluiting op haar toenmalige bachelor Communicatie- en Informatiewetenschappen. Teksten schrijven ziet Hester als een leuke en leerzame hobby. Verder houd ze erg van sporten en bakken, waar ze af en toe ook over schrijft op www.healthyhes.wordpress.com.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *