In onze maatschappij is de ratio enorm ver ontwikkeld. We kunnen heel goed denken, beredeneren en praten over alles. Dat brengt ons ver in de wereld, maar ook ver van onszelf. We leven in ons hoofd en het contact met ons lichaam zijn we aan het verliezen. We zitten uren achter elkaar op onze laptop of voor de televisie. En als we bewegen doen we vaak niet veel meer dan een rondje rennen door de buurt. Dansen doen we amper, bijna alleen nog maar onder invloed in een donkere club. Het is ongemakkelijk om zomaar ergens te gaan dansen, want stel… en dan gaat het hoofd alweer aan. Mensen durven niet meer echt hun lichaam te bewegen, en dat terwijl daar zoveel informatie opgeslagen ligt.  

Beweging als alternatief voor praten

Praten over je problemen en je trauma’s kan goed helpen. Voor veel mensen is praten over gevoelens en nare ervaringen echter niet altijd makkelijk en het werkt ook niet voor iedereen. Gelukkig zijn er alternatieven. Eén daarvan is dans. 

Het mooie aan dans is dat je ook de minder bevoorrechte of de kwetsbare mensen, die bijvoorbeeld niet kunnen praten over hun heftige ervaringen of trauma’s, ermee kunt bereiken. Je hebt alleen beweging nodig. Zonder je stem te hoeven gebruiken krijg je de mogelijkheid om je verhaal te vertellen en uiting te geven aan wat je voelt. 

Hoe beweging heelt

Beweging is goed voor zowel je fysieke als je psychologische gezondheid. Zo lijkt het zowel bij mensen met kanker als bij mensen met depressie, angst en trauma klachten te verlichten. Dans is eigenlijk een manier van je lichaam om je gevoel te communiceren. Sommige dingen kun je niet onder woorden brengen; sterker nog, woorden brengen je vaak verder weg van je gevoel. Het ego wil graag controle over wat er gedacht en gevoeld wordt. Met dans kun je voorbij dit ego en heb je met je lichaam toegang tot alle energie en emoties die daar opgeslagen liggen. Door ruimte te geven aan deze diepe gevoelens, kun je deze loslaten of transformeren. Het is dus helemaal niet gek dat je door dans de relatie met je lichaam kunt verbeteren: het laat je weer bewoner worden van en aanwezig worden in je eigen lichaam.

Lees hier over de functies van muziek, o.a. om je emoties te uiten 

Bewegingstherapie 

Empowerment-focused dance of movement therapy is een therapievorm gefocust op beweging. In deze vorm van therapie, toegepast bij mensen die heftig trauma hebben meegemaakt, vergroot je met behulp van beweging je expressieve vrijheid en je zelfvertrouwen en ontwikkel je je emotionele capaciteiten. Zo maak je ruimte om de impact van het trauma te helen, en dat zonder terug te hoeven naar de aard. Echter niet alleen mensen die heftige dingen hebben meegemaakt of ziek zijn kunnen iets aan dans hebben. ‘Elk mens leert en kan niet stoppen met groeien,’ aldus Gil Gomes Leal, danscoach en winnaar van Holland’s Got Talent. Hij realiseerde zich na een psychose te hebben gehad dat er iets moest veranderen in zijn leven en richtte toen Amenti MoveMeant op. Hier leert hij mensen met behulp van dans hun zelfbewustzijn en zelfexpressie te ontwikkelen. 

Rosa was een paar weken geleden bij een dansvoorstelling en zat eigenlijk het hele uur lang in haar stoel mee te bewegen. Ze wilde echt alleen maar meedoen. Het zag er zo bevrijdend uit. Ze weet zelf ook hoe heerlijk het kan zijn, een avondje alleen maar dansen in de club of op een festival, maar ook thuis zonder onder invloed te zijn. Het is het fijnst als het lukt om haar hoofd uit te zetten, iets wat heel moeilijk kan zijn. Ze ziet namelijk zoveel mensen om haar heen die in hun hoofd leven, nadenken over, beredeneren, ver van hun gevoel zijn. Maar hier worden we geen gezondere mensen van. Het is tijd om terug te keren in ons lichaam. Laten we vaker dansen. Want misschien brengt het ons eerst dichter bij onze pijn, maar uiteindelijk kan het ons bevrijden.  

 Lesoho, J., & Maxwell, L. R. (2010). Coming alive: creative movement as personal coping strategy on the path to healing and growth. British Journal of Guidance and Counselling, 38(1) 17-30.
Tong, J., Simpson, K., Alvarez-Jimenez, M., & Bendall, S. (2018). Talking about trauma in therapy: perspectives from young people with post-traumatic stress symptoms and first episode psychosis. Early Intervention in Psychiatry, 13(5), 1236-1244.
Chakraborty, S. (2010). Dance as healing: Kolkata Sanved. In Dance Matters (pp. 61–69). Routledge India.
 Lesoho, J., & Maxwell, L. R. (2010). Coming alive: creative movement as personal coping strategy on the path to healing and growth. British Journal of Guidance and Counselling, 38(1) 17-30.
Bernstein, B. (2019). Empowerment-focused dance/movement therapy for trauma recovery. American Journal of Dance Therapy, 41, 193-213. 
Amenti World. (2021). The method. Geraadpleegd op 12 juni 2022, van https://www.amentiworld.com/movemeant

Geschreven door Rosa van Hesteren

Rosa is 23 jaar en studeert Klinische Psychologie aan de Universiteit van Amsterdam. Als auteur van PsyBlog kan ze haar liefde voor schrijven perfect combineren met haar interesse in de mens en hoe alle levenservaringen ons als mensen brengen tot waar we nu zijn. Rosa schrijft al sinds haar zestiende, voornamelijk fictie, maar in de pen kruipen voor een goed artikel over een psychologisch onderwerp vindt ze ook erg leuk. Rosa werkt in de horeca en doet vrijwilligerswerk bij de Luisterlijn. Dit geeft haar een inkijkje in de levens van mensen die je misschien niet dagelijks spreekt en het confronteert haar met hoeveel er gaande is in de wereld.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.