IT-factor in de zorg

Eindelijk, het langverwachte sluitstuk van onze e-trilogie [deel 1 en deel 2 zijn hier te vinden!]. De PsyblogNL recensie van E-health. Handboek voor zorg- en hulpverleners, van Alexander Waringa en Anne Ribbers! Razende reporter en auteur Jiska, was als onderdeel van het beoogde lezerspubliek vooral even razend druk met de kern van de zaak. Zorgverlenen met het doel om kwaliteit van leven te verbeteren. In die tijd bleef zij wel razend benieuwd naar ‘de heilige graal’: synergie tussen digitalisering, robotisering, technologisering en menselijk maatwerk in de zorg. Hoe zijn cliënt en zorgverlener bijvoorbeeld gebaat bij de digitalisering van zorgprocessen? Wat vraagt e-health van hen? Hoe sociaal en effectief kan online gespreksvoering überhaupt zijn? Wat doet taal hierin? Hoe motiveer je via een beeldscherm? Waringa en Ribbers streven ernaar om zorg-en hulpverleners op een gedegen manier aan de slag te zetten met e-health. Heeft dit boek de IT-factor? Jiska zoekt het  uit voor PsyblogNL!

Digidokter

Online zorgverlening abstract of ver van je bed? Integendeel! Wij maken op dit moment allemaal deel uit van een ‘instantmaatschappij’ met een focus op gezond, duurzaam en flexibel leven. Van het raadplegen van een doktersapp die binnen een uur antwoord geeft op je gezondheidsvraag, het dragen van een smartwatch die de lichaamsfuncties monitort, ontspannen middels meditatie-apps, het gebruiken van computerprogramma’s die werkpauzes stimuleren tot gepersonaliseerde digitale zelfhulpmodules via de psycholoog. Het is aan de orde van de dag. Wij hebben de IT-factor. Punt. Nog even terug, Wat is e-health ook alweer? Waringa & Ribbers omschrijven (professionele) e-health als:

‘Het gebruik van informatie- en communicatietechnologieën die door, voor en/of met zorgaanbieders zijn ontwikkeld en worden toegepast om gezondheid en gezondheidszorg te ondersteunen of te verbeteren.’

Het inzetten van e-health is interessant omdat het, wanneer adequaat gedaan, een impuls betekent in toegankelijke en kosteneffectieve zorg van hoge kwaliteit. Waar je rekening mee dient te houden en hoe je dit concreet bereikt, doen Waringa en Ribbers met E-health op een toegankelijke, volledige en uitnodigende manier uit de doeken. Het boek begint breed en theoretisch, met relevante geschiedenis en een verhelderende dwarsdoorsnede van maatschappelijke ontwikkelingen rondom (online) zorg. Gaandeweg wordt het schrijven steeds specifieker en pragmatischer. Je leest onder meer over informatie- en digitale revolutie, (effectiviteit van) verschillende typen e-health toepassingen, ethiek en privacy, vaardigheden en gedragingen die bij online zorg komen kijken en het ontwerpen van eigen online innovaties. Het boek werkt toe naar een volledig uitgewerkt voorbeeld van een blended e-mental healthtraject. De lezer krijgt een inkijkje in een behandeltraject waarin reguliere gesprekken en online communicatie worden gecombineerd. Een mooi finalestuk waarin de theorie tot leven komt. Het handboek biedt ook interessante extra’s via de digitale omgeving vande uitgeverij. Zo tref je in de voetnoten verwijzingen naar educatieve video’s over de cloud, gamificatie, diverse rapporten en AVG-richtlijnen voor ZZP’ers etcetera.

LEES OOK:
Boekrecensie: Dagelijks irrationeel

Conclusie

Het handboek E-health is een informatief, leesbaar, relevant, veelomvattend basiswerk vol actuele voorbeelden en zinnige praktische tips. Denk bijvoorbeeld aan hoe een effectieve mail op te stellen of trefzeker een e-compliment te geven. Fascinerend! De concrete voorbeelden en handvatten wegen op tegen de flinke doch verklaarbare informatiedichtheid. E-health springt immers in op een immense informatiebehoefte en een nagenoeg lege boekenplank. Helpend bij het crunchen van deze data, is de samenvatting aan het einde van elk hoofdstuk. En eerlijk is eerlijk, dit is ook een uitkomst voor de drukbezette social professional. Het stelt in staat om diagonaal te lezen waar mogelijk en verdiepend waar nodig.

Het boek is, als af te leiden van de subtitel, met name bestemd voor zorg- en hulpverleners (in wording). Ook zou het de geïnteresseerde zorgconsument kunnen bedienen in zijn/naar zoektocht naar meer regie via kennis. Jiska hoopt dat E-health ook op de leeslijst van de overheid en de hoofdzorgverzekeraar terechtkomt, zodat zij goed geïnformeerd de randvoorwaarden kunnen scheppen voor toekomstbestendige kwalitatieve zorg. Lezen is weten wat de mogelijkheden zijn en wat de meerwaarde is. E-health heeft de IT-factor!

Boekinformatie

Titelgegevens:

E-health. Handboek voor zorg- en hulpverleners

Onder de redactie van Anne Ribbers & Alexander Waringa

Boom uitgevers Amsterdam

Bestel hier!

 

LEES OOK:
Boekrecensie: ‘Sociaal denken’, tussen de sociale regels leren lezen

Winactie

Maak nu kans op jouw eigen exemplaar! Beschrijf in maximaal 150 woorden jouw ervaringen met e-health, dat mag zowel als zorg- of hulpverlener als patiënt of cliënt zijn. Je kunt je verhaal sturen naar redactie@psyblog.nl o.v.v. winactie tot en met 31 maart 2020. Doe mee en win E-health!

Geschreven door Jiska Duurkoop

Jiska is afgestudeerd in de toegepaste psychologie en werkt als levensloopcoach in de autismezorg. Lezen en schrijven om nieuwe werelden te verkennen, deed Jiska al voordat zij haar veters kon strikken. Tot op heden heeft haar pen altijd haar verwondering gevolgd. Vandaag de dag gaat haar aandacht uit naar hoe kennis benut kan worden om de kwaliteit van (samen)leven te verbeteren. Dit bracht Jiska onder meer tot het onderzoeken van de spraakmakende diversiteittraining ‘Blue Eyes Brown Eyes’, beter bekend als ‘Het Grote Racisme Experiment’. Hierover schreef zij voor PsyblogNL een veelgelezen ervaringsverslag. Het jaar 2018 belooft voor Jiska ook een bijzonder jaar te worden ten aanzien van het schrijverschap: van haar hand verschijnt het debuut StraatPraat (www.straatpraat.eu), over de eigentijdse geheimtaal straattaal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *